Beste lezers Al enkele dagen Ben ik bezig met mijn slk 230 .waarbij bij het openen van het dak hij netjes ontgrendeld en dan net verder gaat tot het dak en het 2 e gedeelte tot een haakse stand blijven staan en dan Stopt de pomp en blokkeert hij in deze stand .de schakelaar begint te knipperen en dan kan deze ook handmatig niet verder worden geduwd bv naar achter alsof hij echt blokkeert . Na het uitschakelen van het contact komt deze wel uit eigen beweging weer in de slotstand naar voren .
We hebben alle sensoren vervangen 1 voor 1 behalve nog van de achterklep alleen . Mede ook vervangen is de hydraulische pomp en ook dit zonder succes .Een maal lukte het handmatig alles in zijn geheel naar achter dicht te krijgen .
Na het opnieuw bedienen van de elektrische schakelaar ging kofferbak open en werkte het systeem tot aan de zelfde haakse stand en blokkeerde opnieuw .Dus weer contact uit omdat melding knipperde van de schakelaar storing . Ben even ten einde raad alles vervangen .behalve nog het contactslot waar ook nog 1 sensor als het goed in zit wie weet een oplossing waar dit aan kan liggen hebben het 100 de malen Geprobeert maar steeds op de zelfde stand stopt de cyclus
Hoi Marcel, misschien een kabelbreuk in het scharnierpunt van het variodak. Ik bedoel de kabelbaan van de microschakelaars in het dak die vertrekken aan de rechterzijde van het dak. Het probleem is reeds gekend op het Duits forum! Met een ohm meter kan je dit controleren.
Hopelijk is het probleem daarmee opgelost.
Je kan de breuk in de kabel oplossen door de breuk terug aan elkaar te solderen. Spoor het maar op in de twee scharnierpunten aan de rechterzijde van de wagen.
De microschakelaars in het dak links en rechts genaamd S69/2 EN S69/3 zijn met elkaar in serie geschakeld of met elkaar gelinkt. In het dak is een stekkertje X23/7 waar deze microsch. op gestekt zijn deze kabel loopt rechts in het frame van variodak heen naar N10-3, deze is een kastje achteraan links in het motorruim. Het koppelinsstekkertje genaamd x23/7 vertrekkende in het dak naar het frame van het variodak zou twee adertje hebben een bruine (massa) en groen/grijs. Hoogstwaarschijnlijk wordt het bruine of groen/grijs adertje onderbroken tijdens het openings of sluitingsproces van het variodak en juist op het moment dat het werkingsproces stopt. Je zou juist in de twee scharnierpunten van het dak moeten vaststellen waar deze breuk of onderbreken plaatsgrijpt.
Wat zou je ook kunnen doen, het kabeltje volledig in het frame vervangen door een nieuwe gelijkaardig als het originele en vervolgens de onderbreking terug aansluiten door te solderen en krimpkous overheen te laten krimpen. Sorry ik vertel het je in vakterm.
Hopelijk help ik je hiermee vooruit.
Indien je goed op de hoogte bent van elektro, zou je met de ohm meter in de kast N10-3 op aansluiting nr30 verbinding maken met de massa en dan volledig manueel (drukloos) en spanningloos het dak op die positie heen en weer verplaatsen waar het werkingsproces stopt. Ohm meter geeft dit dan aan , je moet dan wel stekkertje x23/7 kortsluiten! Zo meet je de twee adertjes volledig door en ben je zeker dat er een onderbreking is!
Marcel,
ik ben erg nieuwsgierig of mijn raadgeving of oplossing u vooruit hebben geholpen. Het is ook netjes indien je je voorstelt op het forum. Dan kunnen alle forumlezers daar iets van leren.