Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| |
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
| |
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 02.02.2006 um 00:07 Uhr  
| Ik weet van merken/types vaak wel hoeveel PK's de desbetreffende motor levert en hoe zwaar de auto ongeveer is bijvoorbeeld. Weet dat soort gegevens ook vaak aardig in te schatten. Komt omdat ik daar nogal door geobsedeerd ben, gewichts/pk verhoudingen. Maar hoe die tot stand komen... ? En als er wat mis gaat... ? Dan heb je mij tuk.
Ik vind het gewoon leuk een beetje op de hoogte te blijven van bijna alle autootjes die er zijn,... met uitzondering van oninteressant spul als SUV's/MPV's/modellen die alleen met trage motor zijn geleverd/Kia's/de meeste Hyundai's/Daewoo's ..... etc
--
_____________________________________________
230K fl, '00 (zilver, leer zw/rd, 6-sp, 30k km) + Suz Swift GTi, '93 (zwart, 1.3 16v 101pk/810kg, 167k km and counting...)
http://www.nbr.demon.nl/ | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 02.02.2006 um 10:05 Uhr  
| Voor wat betreft de kilometerteller vond ik dit in de Wikipedia enceclopie:
"Mechanische kilometerteller
Een mechanische kilometerteller bevat meestal een as met daarop naast elkaar een aantal schijfjes met daarop de cijfers 0 t/m 9. Hierachter ligt een tweede as met kleine tandwieltjes.
Het meest rechtse schijfje met cijfers wordt rechtstreeks vanuit de wielen via een vertraging rondgedraaid. Elke keer wanneer het cijfer 0 wordt gepasseerd, zorgt een nokje ervoor dat het tandwieltje tussen dat schijfje en het volgende een stukje meedraait en daarbij het eerstvolgende schijfje precies 1 cijfer mee laat draaien.
De overbrenging tussen de wielen en de kilometerteller is gebaseerd op een veronderstelde omtrek van het wiel, en is daarmee bepalend voor de nauwkeurigheid van de kilometerteller. Wanneer de diameter van de wielen wijzigt, bijvoorbeeld omdat de eigenaar van de auto sportvelgen onder zijn wagen laat monteren, dient de kilometerteller opnieuw afgesteld te worden, omdat anders de meting niet meer klopt.
Oorspronkelijk had een kilometerteller maar vijf schijfjes; na 99999 stond de kilometerteller weer op 00000. Daarom spreekt men nu nog wel eens van 'tweemaal de klok rond' als een auto meer dan 200.000 kilometer heeft gereden.
Elektronische kilometerteller
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling. In tegenstelling tot de mechanische kilometerteller gebeurt de uitlezing meestal niet door middel van de genoemde schijfjes met cijfers, maar door middel van een LED-display of een LCD-display."
Dus dit was de tweede check. De Wikipedia weet ook niet altijd alles hoor! Ik speur nog wel een keer verder.
Groetjes,
Joke | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 02.02.2006 um 10:28 Uhr  
| "Bicycles with computerized speedometers have a magnet attached to one of the wheels and a pickup attached to the frame. Once per revolution of the wheel, the magnet passes by the pickup, generating a voltage in the pickup. The computer counts these voltage spikes, or pulses, and uses them to calculate the distance traveled.
Many modern cars use a system like this, too. Instead of a magnetic pickup on a wheel, they use a toothed wheel mounted to the output of the transmission and a magnetic sensor that counts the pulses as each tooth of the wheel goes by. Some cars use a slotted wheel and an optical pickup, like a computer mouse does. Just like on the bicycle, the computer in the car knows how much distance the car travels with each pulse, and uses this to update the odometer reading."
Ze zegen wel iets over de transmissie hè?
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 44
User seit 16.01.2004
| Geschrieben am 02.02.2006 um 10:34 Uhr  
| Hoi Joke,
"Vroegah" werden kilometertellers vaak middels een kabeltje verbonden met de versnellingsbak. Tegenwoordig gaat het electronisch, maar vaak nog steeds met de versnellingsbak als "aangever" van gegevens.
Alles wat draait (in de aandrijving natuurlijk) is aan elkaar verbonden. Dus als de wielen/banden een andere omtrek krijgen (zelfs door slijtage) dan veranderen de toerentallen zoals die van de aandrijfassen, versnellingsbak en motor, met alle gevolgen vandien.
Ruud.
--
regards from the bottom of the Dutch Suyderzee | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an pkruud Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| |
|