.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Banden (afmetingen, spanning etcetera)
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 )
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 03.08.2005 um 21:12 Uhr   


road-ster schrieb:

Maar om je kennis nog even op de proef te stellen de volgende vragen:

1) Is de breedte van een aangedreven wiel rechtevenredig met het vermogen dat op de achterwielen word losgelaten?
2) Waarom word bv. bij een Ferrari achterbanden gebruikt waar verschillende soorten profiel zijn gebruikt?
3)Zit er verschil in de rolweerstand tussen een band met een richtingsgebonden profiel en een band met een gewoon loopvlak?

Succes!!

Richard.





Hierbij mijn antwoorden op jouw examenopgaven


1. De breedte van een band heeft uiteraard wel enige relatie tot het KOPPEL wat op de aangedreven wielen kan worden losgelaten.

Maar deze relatie is zeker niet 1 op 1, vergelijk immers maar eens:

Fiat P(i)nda; ca. 30 pk, koppel 50 Nm > bandbreedte 135 mm

SLK AMG; ca. 360 pk, koppel 450 Nm > bandbreedte 255 mm

Nou denk ik dat het ook wel wat lastiger is met een Panda om een wielspin te veroorzaken


2. Snelle hoogvermogende sportwagens gebruiken relatief zeer brede banden ( >> 350 mm) met veelal asymmetrisch profiel. Hierbij zijn nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend aangebracht en daarbij ook nog vaak van verschillende rubber samenstelling.

Het buitenste gedeelte met relatief weinig profiel is met name bedoeld voor een hoge tractie op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte is uitgevoerd met een "grover" profiel en vaak uit een silica-mengsel. Dit geeft betere waterafvoer en grip op een nat wegdek.

Maar, het blijft uitkijken voor aquaplaning met brede banden!


3. Richtinggebonden profiel:

Een loopvlakpatroon dat met name bedoeld is tegen aquaplaning en geluidsproductie.

Opbouw (karkas en gordellagen) en de hiertoe gebruikte materialen zijn meer van belang voor de rolweerstand.

Toedeloe2
Bert

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 03.08.2005 um 21:50 Uhr   


Bert SLK32AMG schrieb:



road-ster schrieb:

Maar om je kennis nog even op de proef te stellen de volgende vragen:

1) Is de breedte van een aangedreven wiel rechtevenredig met het vermogen dat op de achterwielen word losgelaten?
2) Waarom word bv. bij een Ferrari achterbanden gebruikt waar verschillende soorten profiel zijn gebruikt?
3)Zit er verschil in de rolweerstand tussen een band met een richtingsgebonden profiel en een band met een gewoon loopvlak?

Succes!!

Richard.





Hierbij mijn antwoorden op jouw examenopgaven


1. De breedte van een band heeft uiteraard wel enige relatie tot het KOPPEL wat op de aangedreven wielen kan worden losgelaten.

Maar deze relatie is zeker niet 1 op 1, vergelijk immers maar eens:

Fiat P(i)nda; ca. 30 pk, koppel 50 Nm > bandbreedte 135 mm

SLK AMG; ca. 360 pk, koppel 450 Nm > bandbreedte 255 mm

Nou denk ik dat het ook wel wat lastiger is met een Panda om een wielspin te veroorzaken


2. Snelle hoogvermogende sportwagens gebruiken relatief zeer brede banden ( >> 350 mm) met veelal asymmetrisch profiel. Hierbij zijn nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend aangebracht en daarbij ook nog vaak van verschillende rubber samenstelling.

Het buitenste gedeelte met relatief weinig profiel is met name bedoeld voor een hoge tractie op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte is uitgevoerd met een "grover" profiel en vaak uit een silica-mengsel. Dit geeft betere waterafvoer en grip op een nat wegdek.

Maar, het blijft uitkijken voor aquaplaning met brede banden!


3. Richtinggebonden profiel:

Een loopvlakpatroon dat met name bedoeld is tegen aquaplaning en geluidsproductie.

Opbouw (karkas en gordellagen) en de hiertoe gebruikte materialen zijn meer van belang voor de rolweerstand.

Toedeloe2
Bert

Bedankt Bert voor je uitleg en tijd!!!
Wat mij betreft ben je geslaagd met vlag en wimpel!!

Ciao....Richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 05.08.2005 um 20:07 Uhr   
Wegligging en bandenmaat.

Ik zag dit 'draadje'pas wat later dus het kan zijn dat ik dubbele dingen zeg maar toch nog maar even een duit in het zakje.

Bredere banden zijn vaak gevoeliger voor spoorvorming en leiden niet altijd tot een bètere wegligging op een auto waarop die grotere maat niet standaard is voorzien. Dat wil zeggen een 'standaard' SLK die grotere wielen/bredere banden krijgt aangemeten.

Vaak is de hogere stuurgevoeligheid op te lossen door het probleem duidelijk uit te leggen aan een echte bandenVAKman. Eentje die echt kan uitlijnen!!!
Aanpassing van uitlijning (meer of minder toespoor-uitspoor, meer of minder negatieve wielvlucht) kan het stuurgevoel en stuurkarakter enorm beinvloeden. Verbeteren of verslechteren.
Let op! Een bredere bandenmaat aan de voorkant vergt al snel een andere dan de OEM uitlijningsspecificaties!

Bredere banden vooraan leiden vaak tot minder onderstuur i.c. meer overstuur oftwel de kans op uitbreken van de achterkant.
Samen met ook bredere banden achter kan dat effect geneutraliseerd worden maar het stuurkarakter kan ook van relatief neutraal/licht overstuur ineens drastisch wijzigen in onderstuur of juist in een ongecontroleerd of moeilijk te corrigeren wegglijden over alle vier de banden.
O.h.a. gebeurt zo iets alleen in extreme sitiaties ((te) hoge snelheden in bochten en/of op ene natte of gladde weg). Je wordt er dus vaak pas te laat mee geconfronteerd in een noodsitiatie....

Mijn advies. Bij een bredere band dan OEM meteen ook een VAKKUNDIG advies over de uitlijning zien te krijgen.
De VAKman zal dan willen weten waar je voorkeur naar uitgaat. 'Sportief 'rijden of een veilig en comfortabele wegligging en daar zijn advies op afstemmen.

V.w.b. de bandenspanning.
De vuistregel voor een stabiele (lees: neutrale) wegligging bij dezelfde bandenmaat voor en achter. Verhoog bij een achterwielaandrijver de bandenspanning 0,2 BAR t.o.v. de spanning aan de voorwielen.
Lagere/bredere banden behoeven zo wie zo een hogere spanning dan de OEM maat. Laat de bandenVAKman je daar het juiste advies in geven!!

Een beperkt hogere bandenspanning (+0,2 tot 0,4 BAR) leidt NIET tot een hogere slijtage. Integendeel. Dat banden daarvan in het midden van het loopvlak meer zouden slijten in een fabeltje.
Vroeger gold dat wel ja. Met de ouderwetse diagonaalbanden.
De huidige generatie radiaalbanden heeft een dermate sterk karkas dat er van loopvlakvervorming (nauwelijks) sprake is.
Niet voor niets schrijven veel fabrikanten voor de spanning te verhogen bij veel hoge snelheden/overwegen snelweg gebruik of volle belading.
Een 0,2 -0,4 BAR hogere bandenspanning levert een stabieler stuurgedrag en een betere wegligging in bochten op omdat de band minder vervormd
(zo wie zo minder met een lage/brede band door de lagere wang van de band).
Plattere banden vragen om een hogere spanning omdat je anders een hogere kans hebt op kostbare velgbeschadigingen op slechte wegen.

Met een hogere bandenspanning lever je alleen wat comfort in maar dat is toch al zo met een plattere band.
Het potentiele gevaar voor een verminderde wegligging op natte wegen kan met uitlijning i.c.m. met vering/demping en, niet onbelangrijk, de kwaliteit van het type band, in hoge mate gecompenseerd worden.

De moraal van dit verhaal.
Wie alleen kiest v oor een cosmetische aanpassing en zich niet druk maakt over een optimale wegligging (op hoge snelheid of in een noodsitiatie) loopt absoluut risico's.
De fabrkant heeft het onderstel (vering, demping, gewicht van wielen & banden, dikte van de stabilisatorstangen en voorgeschreven bandenspanning en, niet te vergeten, de kwaliteit van de band) na langdurig testwerk optimaal en uiterst zorgvuldig met testrijders afgstemd op een maximaal veilig weggedrag voor de gemiddelde automobilist in doorsnee situaties.
O.h.a. dus gewoon goed en veilig in vrijwel alle omstandigheden!
Wegligging kàn veelal qua dynamiek verbeterd worden. Maar om te voorkomen dat risico's worden gelopen dan alleen met een combinatie van de voornoemde factoren.

Michael
















--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forenuntersekundaner
Forenuntersekundaner
Beiträge: 256
User seit 19.08.2004
 Geschrieben am 05.08.2005 um 21:49 Uhr   
De moraal van dit verhaal.
Wie alleen kiest v oor een cosmetische aanpassing en zich niet druk maakt over een optimale wegligging (op hoge snelheid of in een noodsitiatie) loopt absoluut risico's.
De fabrkant heeft het onderstel (vering, demping, gewicht van wielen & banden, dikte van de stabilisatorstangen en voorgeschreven bandenspanning en, niet te vergeten, de kwaliteit van de band) na langdurig testwerk optimaal en uiterst zorgvuldig met testrijders afgstemd op een maximaal veilig weggedrag voor de gemiddelde automobilist in doorsnee situaties.
O.h.a. dus gewoon goed en veilig in vrijwel alle omstandigheden!
Wegligging kàn veelal qua dynamiek verbeterd worden. Maar om te voorkomen dat risico's worden gelopen dan alleen met een combinatie van de voornoemde factoren.

Michael


Hallo Michael,

Maar hoe zit het dan met SLK'S die af fabriek op velgen met een grotere maat en bredere banden geleverd worden? Is de wielstand dan al aangepast of zou een bepaalde wielstand sowieso voor meerdere maten kunnen gelden omdat het getest is?
Is jouw advies om altijd te laten uitlijnen als je naar grotere en bredere wielen gaat?

Groeten,

Henk












 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Henk    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 06.08.2005 um 08:25 Uhr   


Henk schrieb:

Hallo Michael,

Maar hoe zit het dan met SLK'S die af fabriek op velgen met een grotere maat en bredere banden geleverd worden? Is de wielstand dan al aangepast of zou een bepaalde wielstand sowieso voor meerdere maten kunnen gelden omdat het getest is?
Is jouw advies om altijd te laten uitlijnen als je naar grotere en bredere wielen gaat?
Groeten,

Henk


Je zegt het zelf al Henk. "SLK's af fabriek".
Dat betekent dat die afwijkende grotere/zwaardere band & velgcombinatie uitgebreid onder verschillende omstandighede beoordeeld is door dezelfde testrijders van de fabriek en dat het hele onderstel van dat (vaak snellere) model daar zorgvuldig op zal zijn aangepast.

En wat betreft uitlijnen.
Ja, bij een verandering naar een andere wielmaat is het absoluut raadzaam in èlk geval laten uitlijnen door een ervaren VAKman.

Een juiste uitlijning is absoluut relevant voor een veilige en optimale wegligging (met snelle auto's, bij onverhoopte noodsituaties en voor maximaal rijplezier in een sportieve kar).
Als je zo als ik ervaren hebt wat kleine verschillen in de wegligging kunnen betekenen dan zou je het vast met me eens zijn, één keer per jaar Uitlijnen is zo wie zo héél nuttig.

M




--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 06.08.2005 um 09:54 Uhr   
Hi Michael,

Wat een fantastisch uitgebreid advies!!!!
Alleen.......waar vind je zo'n ervaren vakman? Bij de gemiddelde Kwikfit of Euromaster lopen van die ongeïnteresseerde jochies rond die hun werk doen omdat ze ervoor betaald krijgen, maar niet omdat ze zoveel liefde voor het vak hebben. Na jouw verhaal heb ik er wel wat voor over om de auto goed uit te laten lijnen. Dat moet sowieso gebeuren als de Koni's eronder zitten, maar is zo'n Koni-specialist wél een VAKman wat uitlijnen betreft?
Met andere woorden: waar vind je tegenwoordig nog VAKmannen met echt liefde voor hun werk?????

Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 06.08.2005 um 11:23 Uhr   
Ja Joke 'waar vindt je een VAKman', dat is idd de hamvraag.

Ervaren vakmensen zijn er zat maar ik zoek ze zelf nooit bij de reguliere 'fastfitters' maar wel onder de gespecialiseerde bandenhandels.

Zoek een zelfstandige ouderwetse gespecialiseerde bandenman die wel over de allermodernste(!) apparatuur beschikt en waar de eigenaar zelf of een ervaren monteur er tijd voor neemt om de vragen en opmerkingen van een leek serieus te nemen.
Mannen die goed naar je luisteren en bereid zijn om maatwerk te leveren als je ze verteld hoe je de auto gebruikt en die je vraag of een probleem goed inventariseren en die niet klakkeloos de specificaties in de uitlijnapparatuur overnemen.

Zo vonden wij onze SLK na aankoop véél te direct sturen. Je kon eigenlijk niet relaxed met één hand sturen omdat elke oneffenheid op de weg een stuurcorrectie behoefde.
Dat goed uitgelegd aan de VAKman en die heeft met enkele ingrepen de auto een veel rustiger en nog steeds heel precies stuurkarakter gegeven.

Dealers pretenderen ook nog wel eens over die kennis te beschikken maar als je goed doorvraagt bij je eigen dealer en bijvoorbeeld informeert naar waar zij zèlf naar toe gaan als hun monteurs problemen hebben met het onderstel waar ze niet uitkomen dan hebben dealers wel zo'n adresje in de regio.....

Last but not least.
De perfecte uitlijning voor alle sitiaties bestaat niet. Het is en blijft een compromis tussen wegligging, comfort, prestaties en..... bandenslijtage.
Onze eigen auto's zijn eigenlijk altijd vrij 'scherp' uitgelijnd, gericht op veiligheid en vooral maximering van prestaties.
Mij is in dat kader door de VAKmensen regelmatig de vraag gesteld of ik het erg vind dat die verbeteringen een hogere bandenslijtage met zich meebrengen. Ik vind dat laatste zelf van ondergeschikt belang maar ik kan me voorstellen dat iemand daar heel anders over denkt.
Ook van belang om de VAKman daar rekening mee te laten houden

SUCCES! IK hoor graag hoe je ervaringen zijn.

--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   DjeeDjee

Schreiberlevel:
Forenunterprimaner
Forenunterprimaner
Beiträge: 470
User seit 25.12.2005
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 22.01.2006 um 20:50 Uhr   
Even een reaktie op een ouder, maar op dit moment voor mij belangrijk, item. Tussen haakjes; na de bijeenkomst in Veghel was mijn bedoeling om naar Aken te rijden voor een wagen. Na telefonisch overleg met de verkoper bleek dat er op dat moment geintreseerde waren en de wagen zelfs weg was voor een proefrit.

Mijn frustratie moest ik even kwijt en ik belde een maat van mij en hij had wel een leuke verrassing. Hij was net bij iemand langsgeweest die een SLK wilde verkopen. Omschrijving was o.k. dus ik ben even langs gereden. Wagen voldeed aan mijn wensen qua leeftijd, km, kleurstelling en toebehoren. Zij ziet er goed uit, reed goed en met de prijs waren we ook snel in overeenstemming. Gaat eerst naar MB voor aankoopkeuring en als dat goed gaat dan ........ (nu even hopen dat het goed gaat)

Maar om een lang verhaal nog langer te maken hier mijn vraag.
Er moeten 4 nieuwe banden op. (hieronder een afbeelding van de velgen). Er zitten nu vreemde maten op dus daar kan ik niet vanuit gaan. Wat zit er "standaard" op en wat voor merk (met type) en maten worden er nu gebruikt. Ik ga nu voor winterbanden op deze velgen en ga dan op zoek naar andere voor de zomerbanden. Tevens gaat mijn voorkeur naar "stille" banden uit.

PS Heb dit gecopieërd uit Joke's opening van dit item. 205/55R16 + 225/50R16 naar 225/45R17 + 245/40R17

   

--
Nu nog een tweewielige met zééér open dak. SLK komt.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an DjeeDjee    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 22.01.2006 um 20:55 Uhr   
Ik denk dat er bij mij nog het originele rubber op zit. Dunlop's, bij een facelift 2000 dus. Geen ID wat ze daarvoor gebruikten, of dat hetzelfde was.
Als je wilt weten wat voor type dan kijk ik effe, zou het zo niet uit het hoofke weten.

--
_____________________________________________
230K fl, '00 (zilver, leer zw/rd, 6-sp, 30k km) + Suz Swift GTi, '93 (zwart, 1.3 16v 101pk/810kg, 167k km and counting...)
http://www.nbr.demon.nl/

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   DjeeDjee

Schreiberlevel:
Forenunterprimaner
Forenunterprimaner
Beiträge: 470
User seit 25.12.2005
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 22.01.2006 um 21:09 Uhr   
Groenteboer,

Is altijd leuk om te weten wie op welke rubbers rijd en wat de ervaringen zijn. Ik weet echter ook niet of een FL en pre FL dezelfde banden hebben.

--
Nu nog een tweewielige met zééér open dak. SLK komt.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an DjeeDjee    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :921
Mitglieder:    2
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.461.027

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Hast Du schon einmal Karaoke gesungen?

Ja
Nein

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm