| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Chiptuning SLK 230 ervaring? |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.07.2005 um 13:25 Uhr  
| Op de computer van de garage is hiervan echt niets te zien.
De software van de wagen wordt niet echt veranderd/gewijzigd, maar "aangepast", m.a.w. het zgn. "Kennfeld" wordt geoptimeerd, waarbij de wagen daarna wel het beste met loodvrij 98 of vergelijkbaar moet worden getankt om de prestaties ook optimaal te laten zijn.
Overigens is mijn ervaring met de gemiddelde monteur nou niet zodanig, dat ze dit soort zaken weten op te sporen; veelal hebben ze al moeite genoeg om de standaardzaken goed uit te voeren
Het enige gevaar van de garage is m.i. dan ook dat ze zich tijdens een proefrit op de kop gaan krabben van verbazing en vervolgens de macht over het stuur verliezen
Groet, Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.07.2005 um 13:39 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von groenteboer am 19.07.2005 um 13:41 Uhr ]
Wat ik mij ook bedenk. Je moet zo'n tuningsactie OFFICEEL zelfs bij je verzekeringsmaatschappij opgeven. Je schijnt kans te hebben dat als ze erachter komen dat hij niet origineel is, met origineel aantal PK's dat je bij schades/totall loss niet het hele bedrag of niets vergoed krijgt?
Snellere auto is risicovoller zeggen ze dan. Maargoed, kans dat zoiets gebeurd is waarschijnlijk bar klein, en het aantal mensen die dat doet ook waarschijnlijk
--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenobersekundaner
Beiträge: 326
User seit 01.02.2005
| | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 15:07 Uhr  
|
Bert SLK32AMG schrieb:
Op de computer van de garage is hiervan echt niets te zien.
De software van de wagen wordt niet echt veranderd/gewijzigd, maar "aangepast", m.a.w. het zgn. "Kennfeld" wordt geoptimeerd, waarbij de wagen daarna wel het beste met loodvrij 98 of vergelijkbaar moet worden getankt om de prestaties ook optimaal te laten zijn.
Overigens is mijn ervaring met de gemiddelde monteur nou niet zodanig, dat ze dit soort zaken weten op te sporen; veelal hebben ze al moeite genoeg om de standaardzaken goed uit te voeren
Het enige gevaar van de garage is m.i. dan ook dat ze zich tijdens een proefrit op de kop gaan krabben van verbazing en vervolgens de macht over het stuur verliezen
Groet, Bert
Okay, weer een zorg minder . Ik vind het toch altijd leuk om er bij een servicebeurt bij te blijven, uit nieuwsgierigheid en om wat van te leren (heb ik net bij de assyst B ook gedaan), als de monteur dan wat verdachts denkt te bespeuren leid ik hem wel af
Ik heb begrepen dat je na tunen benzine met een octaangetal van 98 moet tanken omdat de brandstof dan onder hogere druk (hogere compressieverhouding) in de cylinders wordt gespoten waardoor uiteraard de temperatuur stijgt en daardoor de kans op zelfontbranding (pingelen) wordt vergroot.
Ik rij nu (meestal) Shell V-Power dat officieel een RON van 95 heeft. Maar in de praktijk schijnt het RON 97 te zijn. De berichten of je dan voor getunde auto's tóch V-Power kunt tanken spreken elkaar een beetje tegen. Moderne motoren met klop- of pingelsensoren zouden er geen last van hoeven te hebben, maar of de prestaties dan wel optimaal zijn weet ik niet zeker, aangezien het motormanagement zich tot op zekere hoogte aanpast aan het octaangetal. Een hoger octaangetal zorgt bijvoorbeeld voor een latere ontsteking. Als je dus benzine met een te laag octaangetal gebruikt wordt óf de ontsteking vervroegd (pingelen) óf past de motor (met klopsensor) zich daaraan aan met als mogelijk gevolg misschien lagere prestaties.
Ik zou in dat geval dus moeten uitzoeken of je nog V-Power kunt tanken en toch optimale prestaties behoudt.
Ik ben niet zo technisch hoor en weet er het fijne niet van, dus als ik onzin op heb geschreven hoor ik het wel .
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 15:10 Uhr  
|
groenteboer schrieb:
Wat ik mij ook bedenk. Je moet zo'n tuningsactie OFFICEEL zelfs bij je verzekeringsmaatschappij opgeven. Je schijnt kans te hebben dat als ze erachter komen dat hij niet origineel is, met origineel aantal PK's dat je bij schades/totall loss niet het hele bedrag of niets vergoed krijgt?
De verzekeringspremie van mijn auto is gebaseerd op de kataloguswaarde, niet op het aantal pk's. Een snellere maar even dure auto kost volgens mij hetzelfde aan premie.
Maar het loont wel om even uit te zoeken, dat je daar naderhand geen gezeur over krijgt.
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 19.07.2005 um 16:47 Uhr  
| Verzekering:
Ik kwam er alleen achter dat sommige verzekeringsmaatschappijen moeilijk deden over de Kap.
Ja maar het is een vast kap...Nee standaard niet meeverzekerd!
En bij anderen was het helemaal geen punt!
En zover ik weet van collega's met nieuwe auto's getuned vanuit de fabriek, geen problemen met de verzekeringsmaatschappij.
Alleen soms wel iets duurde in de lease door mogelijk een hogere slijtage van de banden (spinnen)
Grt
Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 19.07.2005 um 16:54 Uhr  
| Extra info tuning
Kreeg nog extra info op mijn vraag of schadelijk was voor een oudere auto.
Hallo Andre,
Hierbij zenden wij de aanvullende informatie toe.
Is Chiptuning schadelijk?
Een goed uitgevoerde Chiptuning is niet schadelijk voor de motor.
Wij maken gebruik van specifieke computer apparatuur en jarenlange ervaring.
De veiligheidsmarge van de fabriek worden niet overschreven. Door dat de motor
soepeler wordt zal bij normaal gebruik en regelmatig onderhoud er weinig
veranderen aan de levenduur van de motor ten opzichte van een fabrieksmotor.
Het feit dat de chip vervangen wordt binnenin de originele behuizing geeft als
voordeel dat deze ingreep onzichtbaar is van buitenaf. Bij OBD-tuning is
eveneens niet zichtbaar. Originele diagnosesystemen blijven functioneren zoals
dat affabriek voorzien was. Bij het gebruik van diagnosesystemen als
15.51, VAG DIS,Tech3 enz. geeft de tuning geen aanleiding tot foutmelding.
APK-keuring en roetmeting leveren geen problemen op na een Chiptuning.
Doordat Chiptuning zich baseert op de originele kenvelden, is het mogelijk om
wijzigingen door te voeren aan alle kenvelden en niet slecht aan één kenveld in
het ECU zoals dat bij vele andere tuningsystemen vaak het geval is.
KM-stand;
Het is geen probleem om een auto te gaan chiptunen die ouder is of
een hogere km.stand heeft mist de auto goed onderhouden
is en de motor in goede staat verkeert.
De fabrikanten maken tegenwoordig motoren die zonder
problemen 300,000 tot 400,000 km. rijden.
Wij maken alle programma's voor iedere auto specifiek op maat.
Wij houden met het schrijven van de software rekening met de
km-stand van de auto.
Tja.....Mmmm wordt wel steeds aantrekkelijk hoor!
Weet je het is ook net het gevoel, net wat Bert al beschreef.
Zo zij een kennis die een AMG 55 rijdt ook, je hebt hem niet constant op zijn staart, maar weten dat hij het Echt kan is als genoeg!
Vroeg me nog wel af wat het kosten VATH?
PS geloof wel dat het een aardig onderwerp is. En heerlijk om de uiteenlopende meningen te lezen!
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 17:11 Uhr  
| Groenteboer schrieb:
Hehe ja, sjorrie El Ricardo. Inderdaad was dat voor de geinmakerij natuurlijk. Ik vond het zo'n grappige/opmerkelijke opmerking van Jook dat "laat me maar even met rust". Dat ik daar meteen even een zwaai aan gaf, maar zoals je kon zien probeerde ik die zwaai meteen teniet te doen door zelf ook weer lastig te zijn. Nougoed, voor zover de poging tot uitleg.
Mijn excuses voor de consternatie dat dit veroorzaakte ik ben ook niet helemaal 100%.
Hoi Nils,
Excuses aanvaard!!
Heb ondertussen wat onderzoek gedaan naar Tuning en hoe de dealer er tegenover staat.......
In principe raden ze het af,zelfs een CLK getuned door Carlsson in een vestiging in Apeldoorn,schakelde slecht en na verwijdering van de chiptuning reed hij weer als vanouds!!
In principe zien ze op de apparatuur niet dat hij getuned is of ze moeten de codes uitlezen zei de beste man......
Resumé: origineel houden,maar ik wil jullie plezier niet bederven en wens jullie veel succes met jullie keuze!!
Richard. | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 17:20 Uhr  
| Eigenlijk durf ik het (áls ik het doe) ook alleen maar aan bij Väth in Duitsland. Ik heb veel over tuning op het Duitse forum gelezen en daar zijn ze toch zó enthousiast over Väth, geen enkel minpuntje. En dan last but not least de overtuigende aanbeveling van Bert natuurlijk !
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| | |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :1159 Mitglieder: 0 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|