| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: "Lekke band dure grap" |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.02.2005 um 17:41 Uhr  
| Uit het Algemeen Dagblad Datum : 8-02-2005
------------------------------------------
Reparatiesets jagen automobilisten op kosten
Lekke band dure grap
Door Olof van Joolen
Bij een groeiend aantal nieuwe auto's kan een lekke band de eigenaar honderden euro's kosten. Het gaat om wagens die geen reservewiel aan boord hebben, maar een reparatieset. Bandenverkopers ontraden het gebruik van deze spuitbussen.
Lekke banden staan in de top drie van pechgevallen op de derde plaats, maar steeds meer nieuwe auto's hebben geen vijfde wiel. In de plaats ervan leveren bijvoorbeeld Mercedes, Smart, BMW, Opel, Seat en Kia een busje met schuim. Dit is voor hen goedkoper, het bespaart gewicht en bij het ontwerp van een auto hoeft geen ruimte vrij te worden gehouden voor een reservewiel.
Nadat het schuim in de lekke band is gespoten, kan de automobilist naar de garage rijden. Daar krijgt hij te horen dat in elk geval de band met het schuim erin de vuilnisbak in kan. De mousse beschadigt het binnenwerk zodanig, dat reparatie onmogelijk is.
De kans is zelfs groot dat de automobilist niet één, maar twee nieuwe banden moet kopen. Door banden met verschillende profieldikten op één as te monteren, loopt de bestuurder meer kans de macht over het stuur te verliezen als hij een noodstop maakt of last van aquaplaning heeft. Daarom raadt de ANWB aan twee banden tegelijk te vernieuwen.
Op deze manier kost een lekke band bij een kleine auto als de Kia Picanto al snel zo'n 100 euro. Voor auto's die op bredere banden rijden - bijvoorbeeld een Mercedes SLK - kunnen de kosten oplopen tot 500 à 600 euro. Wie bovendien niet binnen 24 uur naar de reparateur gaat, moet op nog hogere kosten rekenen omdat monteurs uren bezig zijn het uitgeharde schuim van de velg af te krijgen.
'Wij krijgen steeds vaker mensen met dit soort problemen en vaak was het allemaal niet nodig geweest', zegt secretaris Ruud Spuybroek van de brancheorganisatie van bandenverkopers Vaco. 'Je moet het spuitbusje alleen in uiterste nood gebruiken. Wij raden mensen met dit soort auto's aan altijd de hulpdienst te bellen als ze een lekke band hebben. Als je daarvan geen lid bent, is het een goede optie op de sloop een velg met een band te kopen en die in de auto te leggen. Dat kost je maar een paar tientjes.'
Voor de ANWB Wegenwacht zijn auto's zonder reservewiel vaak lastige klanten. Als ze de band niet ter plekke kunnen plakken moeten ze op zoek naar een vervangend wiel. Dit kost de Wegenwacht en de wachtende automobilist extra tijd. Om Smart-rijders met lekke banden te kunnen helpen, kocht de ANWB vorig jaar Smart-wielen die klaar liggen op de wegenwachtstations in de Randstad.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.02.2005 um 17:58 Uhr  
| Vervolgens:
Algemeen Dagblad, zaterdag 12 februari 2005
Latex spaart band
Een groeiend aantal fabrikanten levert auto's zonder reservewiel. In de plaats ervan krijgen eigenaren een busje reparatieschuim. Dit goedje is volgens de bandenbranche en de ANWB echter vaak funest voor de band. Het schuim beschadigt het karkas zodanig dat de band direct de vuilnisbak in kan. Producent van autoverzorgingsmiddelen Holts zegt de oplossing voor het probleem te hebben: schuim op basis van latex. Anders dan het goedkope purschuim dat in de busjes van de fabrikanten zit, tast latex de binnenkant van banden niet aan. Na gebruik van Holts Tyreweld kan een reparateur gewoon met de band aan de slag. Als het gat natuurlijk niet te groot is. Holts Tyreweld kreeg positieve beoordelingen van de Frans en Britse brancheorganisatie voor bandenverkopers. Het kost 8,90 euro en is te koop bij de betere autospeciaalzaak.
Copyright: Algemeen Dagblad
Groetjes,
Joke | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 14.02.2005 um 09:13 Uhr  
|
road-ster schrieb:
Hallo Joke,
Interresant artikel voor degene die Tire-fit i.p.v. een reservewiel heeft!!
Kan ik hieruit opmaken dat jij ook tot deze doelgroep hoort?
Nee hoor Richard, ik ben één van de gelukkigen met een echt reservewiel .
Maar ik denk graag mee met anderen!
Groetjes,
Joke
--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenoberprimaner
Beiträge: 592
User seit 07.04.2003
| | |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :884 Mitglieder: 7 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|