.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Velgen en drempels
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 12.12.2004 um 03:09 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von AMG-roady am 13.12.2004 um 20:15 Uhr ]

Nederland is drempelland. Je komt ze in alle soorten en maten tegen en het aantal groeit nog steeds.

De meeste ergernis heb ik aan van de bulten die midden op de weg liggen. Als je de auto in het midden van de weg houdt kun je ze met een redelijke snelheid nemen, omdat de banden er dan de minste last van hebben.

Juist door deze bulten heb ik de velgen van mijn vorige auto diverse malen kapot gereden. Volgens de velgendokter had ik een te hard type band onder velgen liggen en door de breedte (195) zou de velg zwakker aan de binnenkant zijn. Hierdoor neemt het risico op deuken aan de binnenkant toe.

Nu heb ik AMG velgen met een breedte van 225 voor en 245 achter. Zeker met deze breedte voel ik me niet happy als ik weer over zo'n bult-drempel moet. Ik neem ze tegenwoordig extreem voorzichtig (langzaam en met één kant van de auto recht over het midden van de bult)

Ik zou graag jullie ervaringen hiermee willen weten, maar vooral of ik me nu terecht zorgen maak over mijn velgen. Hopelijk kunnen jullie me er van overtuigen dat ik de drempels met een gerust hart en een normale snelheid kan nemen.

Groeten,
Marco

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 12.12.2004 um 10:26 Uhr   
Hallo Marco,

In principe is er geen echte regelgeving over de hoogte van een verkeersdrempel.
Bij een wegvak waar een snelheid staat aangeduid van 30km/u,moet het zo zijn dat je ook met die snelheid er zonder schade overheen kan.
De praktijk is dat men afremt vlak voor een verkeersdrempel waardoor er een kuil ontstaat vlak daarvoor en de drempel dus hoger wordt.
Mijn advies is dan ook met gepaste snelheid nemen!!
Groeten,

Richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 12.12.2004 um 15:22 Uhr   
Grote(re) wielen i.c.m. platte(re) banden zijn o.h.a. gevoeliger voor dure beschadigingen als gevolg van het ergens tegenaan rijden.

Met verkeersdrempels heb ik, gekukkig, nog geen ervaringen maar wel met het rijden op slechte wegen waar ik met een grotere velgmaat (ik ging van 15" naar 17") regelmatig problemen heb gekregen door kuilen en gaten in de weg.

Heeft de velg veel 'spaken' dan zal het risco wellicht minder zijn dan bij een groot wiel dat heel 'open' is. Maar, laagprofiel banden hebben meestal een hele stijve wang en vereisen en relatief hoge bandenspanning. Zo kan het rubber weinig van de klappen opvangen. Een beschadigde velg als gevolg.

Ik kan me voorstellen dat vanwege het voorgaande nog grotere velgdiameters van 18" tot 20" problemen kunnen geven bij relatief geringe belastingen. De velgen moeten immers ook steeds lichter gemaakt worden om het gewicht van de combinatie wiel/band acceptabel te houden.
De velgen worden, dus, steeds fragieler.

Ik ben er door schade en schande van teruggekomen om grotere wielen dan 16" te monteren. Niet onder de SLK en ook niet onder de (snellere) Lotus.
Wel jammer voor de 'looks' maar voor de wegligging maakt het onder deze auto's geen verschil. Zelfs niet tijdens een dagje op het circuit.


--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 14.12.2004 um 22:48 Uhr   
Wat Michael schrijft kan ik helemaal volgen. Toch vind ik het vreemd dat het zo moet zijn dat een sportvelg in de praktijk een sportief gebruik helemaal niet toelaat.
Niet alleen bij de naam “sportvelgen”, maar ook bij de looks verwacht je dat je er sportief mee zou moeten kunnen rijden. Blijkbaar kan dat niet, want hoe sportiever de looks (lees meer inches), hoe kwetsbaarder ze worden.

Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor de breedte van de velg. Een brede velg zal aan de binnenkant veel kwetsbaarder zijn dan een smalle velg. Dan kom ik weer terug op mijn ervaring met die vervelende drempels die niet over de hele straatbreedte doorlopen, maar waar je met de binnenkant van je velg vol overheen moet rijden. De schade ontstaat doordat er aan de binnenkant geen “spaken” zitten. Waarom rijden rally auto’s dan met brede banden? Die scheuren door diepe kuilen en knallen overal overheen. Zo’n velg moet dan toch na een rally totaal afgeschreven zijn?

Tot slot mijn vraag: Hoe zinvol is een brede velg nou echt. En wat is nu behalve de looks het effect van een grotere velgdiameters. Ik lees over deze vragen steeds tegenstrijdige meningen.

Groeten,
Marco

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 10:08 Uhr   

AMG-roady schrieb:

Waarom rijden rally auto’s dan met brede banden? Die scheuren door diepe kuilen en knallen overal overheen. Zo’n velg moet dan toch na een rally totaal afgeschreven zijn?

Tot slot mijn vraag: Hoe zinvol is een brede velg nou echt. En wat is nu behalve de looks het effect van een grotere velgdiameters. Ik lees over deze vragen steeds tegenstrijdige meningen.

Groeten,
Marco

Op je eerste vraag geef je zelf al het goede antwoordt Marco. Niet voor niets is racen/en rallyrijden een dure sport.

Voor een antwoordt op je tweede vraag kan ik zelf alleen maar uit een groot aantal jaren ervaring putten, zowel in toer-rallies in de bergen als heel veel km op diverse circuits.

Ga er op voorhand maar van uit dat alle autofabrikanten, voor de standaard onderstel setup, een compromis kiezen tussen comfort, slijtage en wegligging. Dat is een keuze die voor het overgrote deel van de toekomstige doelgroep voor dat type auto absoluut voldoende is.Dat is toereikend voor de 90% van alle automobilisten die veilig, vlot en comfortabel van A naar B wil rijden.
Een maatje grotere velg wordt in die gevallen vaak gekozen om de ‘looks’ en/of om te suggereren dat er snel mee gereden wordt.

Als je daarentegen met enige regelmaat naar het buitenland gaat om er smalle bochtige (berg)weggetjes mee op te zoeken, of meedoet aan een circuitdagje, om daar een lekker te gaan ‘trappen’ en om je auto een beetje jouw wil op te leggen dan kun je aan wat bredere wielen/banden erg veel méér plezier ontlenen. Dat is vooral omdat je er iets meer zijdelingse grip mee opbouwt (mits er ook voor kwalitatief betere A-merk banden gekozen wordt). Uitgaande van een droog weer natuurlijk.

Bekende nadelen zijn een iets lagere topsnelheid door meer weerstand en, naarmate de banden
afslijten, een wat groter risico voor aquaplaning door iets minder druk per cm2.

Minder bekend is dat je in elk geval comfort inlevert en dat, als het erg breed wordt, een auto extreem gevoelig worden voor spoorvorming en andere oneffenheden op de weg met een vervelend onrustig stuurgedrag als gevolg. Het sturen kan er ook merkbaar zwaarder door aanvoelen. Ook kan het door de fabrikant voorgeprogrammeerde weggedrag (onderstuur/overstuur en, niet te vergeten, de mate waarin dit zal optreden) drastisch wijzigen met een ronduit gevaarlijk weggedrag in noodsituaties als gevolg…….
Veel van de nadelen zijn vaak wel weer op te vangen door een echte expert je uitlijning aan te laten passen maar alleen ten koste van meer slijtage van de (duurdere) brede banden.

Een grotere velg+band combinatie is ook vaak zwaarder dan het originele wiel waar de fabriek de onderstel setup op gebaseerd heeft. Daardoor is het mogelijk dat de standaard schokdempers niet meer in staat zijn om het band/wegcontact optimaal te houden. Dat is meteen ook een reden waarom grote wielen zo licht mogelijk gemaakt worden en dus kwetsbaarder zijn.

Als gekozen wordt voor een méér dan 1 maat grotere velg/band combinatie is het om die reden het overwegen waard om dan meteen een sportonderstel (andere veren en dempers) te nemen. Dat is dan weer een kostbare ingreep die alleen tot zijn recht komt in extremere omstandigheden waar de eerder genoemde 90% nooit aan toe komt. Als er dan toch in wordt geïnvesteerd, vaak i.c.m. verlaging, is dat m.i. weggegooid geld.

Een lang verhaal en ik kan er nog veel meer over vertellen maar samenvattend komt het hierop neer:
Als bredere banden gekozen worden om het hogere prestatie potentieel EN daar dan òòk gebruik van gemaakt wordt, heeft het voor een bewuste sportieve bestuurder zin ter verandering van de wegligging.
Het blijft van belang om de fabrieksspecificaties in de gaten te houden en expertise van (schaarse) èchte vakmensen in te huren omdat anders, in noodsituaties of door onoordeelkundig gebruik, de wegligging gevaarlijker wordt dan voorheen. Dat laatste zal de 90% hopelijk niet zo ervaren.

Als je nog vragen of opmerkingen hebt kun je me ook altijd even een mailtje sturen.

Michael






--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 11:49 Uhr   
Dat is inderdaad een lang verhaal Michael. Ik wil toch graag nog wat aanvullen (mogelijk met doublures er in) op jouw antwoord op Marco’s vraag: “hoe zinvol is een brede velg?”

Een brede velg is uiteraard noodzakelijk voor de bevestiging van een brede band. Dus: hoe zinvol is een brede band? Brede banden hebben volgens mij twee belangrijke functies:
1. bij auto’s met een hoog vermogen zijn ze nodig om het motorvermogen beter op het wegdek over te brengen. Bredere banden hebben meer cm2 rubber om de kracht op om te zetten, waardoor de banden minder snel kapot gaan (minder druk per cm2 -> minder warmteontwikkeling -> minder slijtage).
2. een brede bant kantelt minder snel dan een smalle, waardoor je op hoge snelheden een beter en veiliger bochtgedrag hebt. Je glijdt minder snel weg over de wangen van de band.

Een brede band heeft ook meer contact met het wegdek, heeft daardoor meer grip, maar door het bredere contact is er ook sprake van meer rolweerstand en meer wrijving dus zwaarder sturen, maar weer minder last van zijwind.
Er is natuurlijk sprake van een omslagpunt, het is niet zo dat je ongelimiteerd kunt zeggen: hoe breder de band, hoe meer grip, hoe beter het rijgedrag. Daarnaast is het zo dat bredere banden op nat wegdek onveiliger zijn, zoals Michael al zegt en zoals ook ter sprake kwam bij de winterbanden, omdat je dan sneller gaat “drijven” oftewel aquaplanen.

Waarom een grotere velg? Het is aan te bevelen om de velg/band combinatie gelijk te houden aan de afrolomtrek van de originele band anders krijg je problemen met de kilometerteller. Als je dus plattere banden monteert moet de velgdiameter groter worden om dit te bereiken. Misschien zijn er nog meer redenen zoals een ideale breedte/hoogte verhouding?

Ik ben het met Marco eens dat sportievere looks (zoals grotree velgen) een sportiever rijgedrag nog wel eens in de weg staat. Ik heb dat ook ontdekt met mijn (ex)206CC. Ik wilde de auto verlagen omdat dit wat sportiever staat. Ik ben echter eerst wat navraag gaan doen bij clubgenoten en kwam erachter dat zij over een drempel heen moesten “kruipen” terwijl ik er met hoge snelheden overheen kon scheuren (nou ja, bij wijze van spreke dan). Aangezien zoals Marco ook zegt het aantal drempels als paddestoelen uit de grond schiet, vond ik het sportievere uiterlijk van mijn 206CC niet opwegen tegen het minder sportieve rijden.

Groetjes,
Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 12:09 Uhr   
Als aanvulling dan van mijn kant nog:
Aan verlagen heb ik nog nooit gedaan. Qua de wegligging is dat eigenlijk alleen maar interessant bij racen op een circuit of als je vaak op hele hoge snelheden snel van richting verandert.
Op de openbare weg win je er niks mee. Integendeel, op slechte wegen (kuilen, gaten, katterug) en bij verkeersdrempels en stoepranden heb je er meer last dan gemak van.




--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 12:27 Uhr   
Maar verlagen staat MOOOOOI! Dus ik kan me voorstellen dat er lieden voor bezwijken. Maar net als jij Michael vind ik een lekker en onbezorgd rijgedrag belangrijker

Ik heb trouwens in mijn (nog) jonge(re) jaren een Suzuki Swift GTI gehad die ik had laten verlagen. Dat reed wel gaaf hoor, echt als een strijkijzer door de bochten! . Ik had vierpuntsgordels gemonteerd om niet bij elk hobbeltje tegen het plafond te zitten (want comfort hoo maar) en in scherpe bochten niet het slachtoffer te worden van de middelpuntvliegende kracht
In die tijd lagen drempels echter alleen nog maar in je huis en heb ik nooit problemen gehad. Tijden veranderen

Groetjes,
Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 15:41 Uhr   


Waarom een grotere velg?



Ik herinner me ook wel eens gehoord te hebben dat een bijkomend voordeel van een grote velg zou zijn dat er meer ruimte voor een grotere remmen is. Ik weet niet in hoeverre dat waar is en er zullen daarnaast ook niet veel auto's zijn die zúlke grote remmen nodig hebben lijkt me.

Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 15.12.2004 um 16:23 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von Michael_Lotus-SLK am 15.12.2004 um 16:24 Uhr ]

Joke,

Je kunt achteraf idd 'big brakes' (grotere of dubbele remklauwen en zuigers) monteren die niet in een standaard 15"of 16" wiel passen. In zo'n geval moet je wel een maatje groter. Maar, tenzij een auto door tuning véél sneller gemaakt wordt is dat m.i. niet noodzakelijk. De eerder door mij geschetste nadelen van grote wielen blijven hetzelfde.
Big brakes zullen ook og eens substantieel gewicht toevoegen en het onafgeveerde gewicht aan de wielen zoveel vergroten dat aan aanpassing aan schokdempers dan zeker niet te ontkomen is. Da's trouwens toch een nuttige optie als je van HARD (bochtjes) RIJDEN houdt.

Voor de SLK heeft de fabriek voor elk type trouwens een adequate reminstallatie gemonteerd. Méér remkracht kan ook al veel simpeler en véél goedkoper worden bereikt met een andere kwaliteit remblokken, (kan ook nog eens dat irritante remstof verminderen).



--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :901
Mitglieder:    7
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.362.913

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Magst Du Spargel?

Ja
Nein

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm