Schreiberlevel: Forenquartaner Beiträge: 116
User seit 28.05.2010
Geschrieben am 24.08.2023 um 12:12 Uhr  
Hallo allemaal. Wat dingen moeten doen. Er zat een olielekkage aan de leidingen van de automatische versnellingsbak die naar de radiateur gaan voor koeling van de olie. Uiteraard deze zaak vernieuwd maar je wordt niet vrolijk van de kosten van de onderdelen. Gelukkig kon ik het zelf doen maar het was wel even een klusje. Aftappen, leidingen vernieuwen en de bak weer op peil brengen, kortom een ochtend werk. Toen met remmenreiniger de onderkant van het motorblok schoongemaakt en het zag er weer netjes uit. Wat bleek, na 2 dagen lag er op de bodemplaat wat olie en dat bleek de voorste krukas keerring te zijn. Deze vernieuwd en nu komt het. Er zit een scheur overdwars in de carter pan. Hieruit lekt uiteraard olie en wat is goede raad. Nu even tijdelijk dicht gemaakt met kit en even afwachten of dit werkt. Anders is er kneedbaar metaal te koop en daar ga ik dan de scheur mee afdichten.
Het gaat er op lijken dat het een oudje van 25 jaar is die nu met versleten knie en andere ongemakken verder door het leven zal moeten gaan.
Lekker bezig
Groeten
Bert
Schreiberlevel: Forenstudent Beiträge: 1139
User seit 16.01.2012
Geschrieben am 27.08.2023 um 16:28 Uhr  
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von bofkont am 27.08.2023 um 16:29 Uhr ]
Bah bah wat een ellende Bert, tja het worden ondertussen echt oude auto's dus ga je tegen dit soort zaken aanlopen. Maar ach als ik zie wat er aan nieuwe moderne auto's kan mankeren ben ik nog erg blij met mijn oude meuk. al die elektronica wordt je bang van.
Maar een carterpan is toch nog wel los te koop?? je bent gelukkig vrij handig. https://www.autodoc.nl/metzger/13583992
--
R171 SLK 350
Schreiberlevel: Forenquartaner Beiträge: 116
User seit 28.05.2010
Geschrieben am 29.08.2023 um 10:06 Uhr  
Hoi René. Klopt dat de carter pan niet zo duur is maar als je hem wil vervangen is het een behoorlijke klus. Je hebt bij de dwarsbalk erg weinig ruimte dus de motor moet van de steunen en zover mogelijk omhoog. Ik denk dat dit net niet genoeg is dus zal de tussen as en waarschijnlijk ook de uitlaat er af moeten. Er zit aan de pan aan de achterkant een verhoging die je denkelijk niet over de dwarsbalk kan krijgen. Dus eerst maar proberen met kneedbaar aluminium wat tegen ongeveer 200º Celsius kan.
Wordt vervolgd en denkelijk met een foto.
Schreiberlevel: Forenquartaner Beiträge: 116
User seit 28.05.2010
Geschrieben am 14.09.2023 um 09:49 Uhr  
Dan maar verder gegaan. Eerst de zaak volledig schoongemaakt en vetvrij. Hierna een rups kit, die tegen hoge temperatuur kan, gelegd. Na 24 uur drogen ( uitharden ) blijkt dat het helemaal naar wens is. Reeds behoorlijk wat km gereden en de zaak is lekvrij. Wel af en toe even controleren en weer lekker on the road.
Schreiberlevel: Forenquartaner Beiträge: 116
User seit 28.05.2010
Geschrieben am 26.09.2023 um 09:08 Uhr  
Als de kit het gaat begeven is er al een andere oplossing in de vorm van kneedbaar aluminium.
Dan moet het eerst vetvrij gemaakt worden, even opruwen en de 2 componenten pasta verdelen zodat het aan beide kanten van de scheur zit en de scheur goed overlapt, dan moet het helemaal goed gaan.