Het schaamrood stijgt me naar de wangen.
Gisteren de SLK opgehaald en onder het rijden enige verbrande olie geur waargenomen. Dit komt denk ik van olie residu die opgedroogd blijft staan bovenop het beschermplaatje van de uitlaatcollector. Iemand enig idee van waar die olie kan komen? Ikzelf denk van het kleppenhuisdeksel kan het echter niet verifiëren gezien ik................en nu komt het de olievuldop niet los krijg ( die moet er af voor je de plastic bescherm box kan wegnemen).
Naar links of rechts draaien, met of zonder bovendrukken ..;niets helpt.
Met een tang er gaan op zitten is wat drastisch niet? De vraag zelfs stellen aan onze Duitse vrienden is voor mij geen optie want men Duits is nada
Voor de rest was de rit een eerste fijne ervaring.
Alvast bedankt
Chris
Op de vuldop toch maar eens een tang gezet................en toen kwam ie zonder schade los. Achteraf gezien bleek het ook niet nodig de vuldop te verwijderen om de plastic cover af nemen.
Veronderstel dat oliegeur niet van het kleppendeksel komt want ter hoogte van de pakking is alles droog. het olieresidu op de cover komt dus van een oud heuvel.
Zijn de type 171 ergens anders olielek gevoelig ? Onder de wagen is na een rit van 125 KM geen druppel te zien
Alvast bedankt voor het meedenken
Chris
Weinig reactie maar waarschijnlijk zijn hier niet zo veel diy aanwezig.
Na enig kuis werk waarschijnlijk de oorzaak van het olielek gevonden.
Onder de oliefilter rechts van het motorblok ( kant bestuurder ) zit een olie kontakt. Ik denk dat het om het oliedrukkontakt gaat. Na het kuisen en kort ritje staat dit snel werkelijk nat.
Verwijderen dus maar........................ niet makkelijk, diverse verlengstukken en knie gewrichtje voor nodig, zonder dat je het oliefilter verwijderd is er bijna niet bij te komen.
Tot mijn verbazing stel ik bij het verwijderen van dit kontakt vast dat er nog pakking of oliering gemonteerd is of kan gemonteerd worden............ nooit bij enig ander merk gezien Mercedes onwaardig.
Enfin de zaak met vloeibare pakking gemonteerd en nu 24 uur laten rusten.
Ik ben er vrijwel zeker van dat het lek zal verholpen zijn, alhoewel er is nog een kleine kans dat het van een soort oliekoelertje komt dat onder het oliefilter gemonteerd zit komt.
Ik hou jullie op de hoogte
Probleem is niet opgelost.
De hele zooi gedemonteerd = Luchtfilterhuis + ECU + soort van olieafscheider (carter ventilatie ) + starter + stuurkolom afgekoppeld zodanig dat één en ander duidelijker werd.
Onder het oliefilter zit een oliekoelertje en dat stond nat echter om dit te demonteren moet je het geheel van het blok afhalen, daar stroomt de olie dan verder het blok in.
Gezien ik geen werkplaatshandboek heb wist ik echter niet dat er ook een inwendig waterkoeling kanaal in verwerkt zit. Nou........... +/- 7 liter
koelvloeistof over me heen.........ekkes.
Enfin nu maar de twee rubberdichtingen bestellen en monteren weer.
Gelukkig is men Alfa GTV nog niet verkocht anders no wheels.
Nieuwe dichtingen er in en alles ok.
Nu lees ik in het werkplaatshandboek dat voor het ontluchten van het koeling circuit speciale apparatuur nodig is. Weet iemand of afvullen en ontluchten ook op de conventionele manier kan of loop k het risiko dat er door de druk slangen afgeblazen worden?