Mijn Slk had nogal last van "vaag" stuurgedrag, ik slingerde werkelijk van links naar recht, vooral bij het remmen voor een stoplicht.
Nu las ik pas dat Jove zijn stuurdemper had vervangen, en dat het vrij eenvoudig was, 2 bouten en het is gebeurd.
Tja... die stuurdemper dat scheelt veel voor relatief weinig geld, ik heb alweer enige tijd geleden de mijne ook vervangen. Ik moet echter wel zeggen dat het verschil tussen nieuw en oud, zoals op je filmpje, bij mij bij lange na niet zo groot was. Ik kan me daarom indenken dat je het verschil extra zult merken. Zolang die stuurdempers niet lekken worden ze meestal bij MB gemakshalve vergeten.
Hoi Marco,
Goeie tip! Mijn slk is ook wast zoekerig, ik wijtte dat eigenlijk aan mijn bredere voorbanden. (eerst 205 nu 235) maar ik zal eerst deze demper eens vervangen wellicht dat dit al veel oplost. Vooral bij afremmen bij een stoplicht herken ik precies! Enorm getrek int stuur..
dexter schrieb:
Gezien de erg slechte staat van je oude stuurdemper zou ik nu ook de staat van de "umlenkhebel" (ofwel loze pitmanarm in goed nederlands) controleren en stuurkogels controleren en vervangen.
bedankt voor de tip!!
ff snel dat verhaal door gebladerd, maar dat is ook vrij eenvoudig zelf te doen, morgen eens even kijken of ik "ze" kan vinden..
dexter schrieb:zou ik nu ook de staat van de "umlenkhebel" (ofwel loze pitmanarm in goed nederlands) controleren
nou heb ik in mijn enthousiasme gelijk zo'n ding besteld na het lezen van het duitse topic, vanmiddag nog even gekeken waar het precies zit..... maar waar zit dat ding ergens??
Ik moet zeggen dat ik de umlenkhebel en stuurkogels tegelijkerheid heb laten vervangen, omdat ik niet over het juiste gereedschap beschik om zowel het rubber in de umlenkhebel te krijgen als om de stuurkogels eruit te persen. Ook bij mij was aan de staat van oude umlenkhebel niets te zien maar het postieve resultaat in het rijgedrag was echter behoorlijk.
Je kan in het kader van verbetering wegligging (al naar gelang je persoonlijke wensen uiteraard) ook eens verder kijken naar bijv. de inbouw van EEN AMG vooras stabilisator: http://www.kfz-horn.de/exklusiv/slkfacelift/index.html en een set verlagingsveren van Eibach: E2552-140 30mm lager.
Indien noodzakelijk heb ik hier een officiele MB veerspanner liggen.
Marco heeft een FL en die zijn al voorzien van Stabi's. De AMG versie is weliswaar iets dikker maar zal niet hét verschil zijn.
Eibach veren zullen zeker helpen maar dan zullen ook de dempers vervangen moet worden door iets stuggere (Bilstein B6). Zelf zou ik (uit eigen ervaring) gaan voor AMG veren. Deze gaan -25mm en zijn wat steviger als de Eibachs. Precies uitlijnen kun je dan met de meegeleverde inlegrubbers.
Wat ook nog kan helpen is om een veerpootbrug te plaatsen. Deze zijn voor de 200K en 230K te verkrijgen en kunnen eenvoudig geplaatst worden.
Helaas moeten we echter ook constateren dat de SLK nóóit een echte sportwagen zal worden met de wegligging van bv een Lotus Elise. Er valt echter wel wat positiefs te bereiken!