Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenvorschüler
Beiträge: 24
User seit 22.11.2010
| Geschrieben am 28.11.2010 um 16:28 Uhr  
| Hallo SLK vrienden,
Heb een vraagje over onderhoud, gaan jullie naar een MB dealer voor onderhoud of doen jullie ook een beetje zelf.
Diegenen die het een beetje zelf doen kunnen die mij vertellen wat er voor een soort olie in onze auto's moet, niet de hoeveelheid maar het type olie
en dat geld ook het olie filter, lucht filter en voor de bougie's.
Dit zijn natuurlijk dingen die we zelf ook kunnen doen zonder dealer mits we de juiste onderdelen gebruiken.
Even een voorbeeldje, ik keek laatst even naar mijn luchtfilter, en die bleek vol met bladeren te zitten, dus even schoon gemaakt ( is toch logisch voor de tijd van het jaar dat er wat rommel in zit )
Misschien kunnen jullie mij ook vertellen wat die onderdelen ongeveer kosten bij een auto onderdelen shop?
mvg Emile
--
Emile & Jolanda
SLK 200 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Dalmoetie Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquartaner
Beiträge: 107
User seit 30.07.2010
| Geschrieben am 28.11.2010 um 16:45 Uhr  
| Ik heb onlangs mijn SLK een beurt laten geven maar moest veel te veel betalen. Ik heb oa. betaald voor ruitenwisservloeistof terwijl ik de vloeistof had bijgevuld voordat ik de beurt heb uit laten voeren. Heb dit verteld en het werd meteen van de rekening afgehaald. Controleer dus altijd je rekening ! In de toekomst heb ik de mogelijkheid om zelf de onderhoudsbeurten uit te voeren.
De olie die er bij mijn SLK is ingegooid was 5W30 van Mobile.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an yomusic Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenvorschüler
Beiträge: 24
User seit 22.11.2010
| Geschrieben am 28.11.2010 um 17:48 Uhr  
| Juist dat bedoel ik dus als je bij de dealer komt die rekent zich al rijk.
Dat gebeurde dus bij mij ook, ruiten vloeistof een paar euro dan nog klein materiaal een paar euro, afvalstoffen een paar euro en tel ze zo maar op.
Dat schilt op het einde een slok op de borrel als je hetzelf kan. En wat dag je van uurloon. Kun je toch weer een dagje voor touren voor dat (weggegooid) geld. Maar ik moet ook zeggen als een een klein lampje kapot is rekent die daar niks voor omdat ik daar al jaren kom, maar dat mag dan ook wel!
Maar het lijkt mij ook leuk om je auto zo up to date te houden als je het zelf kan, geeft toch weer extra rij plezier niet dan.
In iergeval bedankt voor de info wat de olie betreft thx.
--
Emile & Jolanda
SLK 200 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Dalmoetie Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenuntersekundaner
Beiträge: 260
User seit 30.12.2007
| Geschrieben am 29.11.2010 um 10:43 Uhr  
| Hallo Emile,
Als je dingen zelf wil doen,dan moet je ook eens naar het interieurfilter kijken, deze zit rechts onder het handschoenenkastje,als je de onderplaat wegneemt [geklemt met 2 schuifjes ] dan kom je meestal bladeren e.d. tegen, of in het ergste geval water, als de waterafvoer van de ruimte onder de ruitewissers verstopt is,links zie je verticaal ook 2 schuifjes zitten waar het interieurfilter zit, meestal zit deze ook vol met allerlei rommel kun je eventueel schoonspuiten of vervangen.
Als je toch alles open hebt dan kun je de aanjager ook even eruit halen, en de lagers van het motortje smeren met wat olie, als deze drooglopen gaat de motor op een gegeven moment zwaar lopen waardoor de regelaar verbrandt.
Succes Piet
--
pedro | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an pedro Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 33
User seit 01.07.2010
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrünschnabel
Beiträge: 8
User seit 06.12.2009
| Geschrieben am 01.12.2010 um 23:09 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von roadking am 01.12.2010 um 23:12 Uhr ]
Als je een beetje handig bent, kun je inderdaad veel zelf doen. Zelfs de onderhoudsindicator zelf op nul zetten als alles klaar is. De olie moet voldoen aan specificaties. Dat is of 229.3 of 229.5. Ook dat is instelbaar, maar voor de SLK 200 kan ik mij voorstellen dat de 229.3 goed werkt terwijl de 229.5 beter is voor de modellen met wat meer vermogen. Er is op het Duitse forum een lijst te vinden met 'geautoriseerde' olieprodukten. In het algemeen werkt een volsyntetische 5W30 het beste, zeker in de wintertijd. Dan mag het zelfs een 0W30 zijn. Kijk eens rond op de Duitse fora, er is echt veel te vinden. Roadking
PS de site voor de oliefilters werkt alleen voor bedrijven. | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an roadking Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenvorschüler
Beiträge: 24
User seit 22.11.2010
| Geschrieben am 02.12.2010 um 10:38 Uhr  
| Dank jullie wel voor alle info
Ik ben zelf ook een beetje aan het puzzelen geweest, en kwam op het volgende: de kosten voor een kleine beurt wat meestal olie en filter betreft
komen onder de 100 euro uit, een filter kost rond de 8 a 9 euro en de olie 10 euro per liter.
Bij een grote beurt reken ik meer omdat je dan meer onderdelen nodig hebt zoals: olie (70,-) en filter (8,80), lucht filter (17,87) , bougies(44,40 is 4 stuks), bougieskabelset (65,90) en bougies stekkers (75,80 is 4 stuks) als het tegen zit nog interieur filter (32.20) en brandstof filter (32,40) en na gelang een lambda sonde (na 160000km a 116,-)
Dus alles bij elkaar zo'n 314,- euro (zonder inter filter, en sonde) alleen aan onderdelen voor een grote beurt zonder extra onderdelen zoals remblokken of schijven ect.
En als je handig bent zou je het goed alleen kunnen spaar je dus een heleboel kosten uit aan uurloon wat meestal als hetzefde bedrag erbij komt.
Ik denk er wel over na om het zelf te gaan leren.
Iamand nog handige tips over een olie filter wissel ? Of kabelset wissel ?
Ik hoor het wel van jullie ervaren SLK rijders.
grt Emile
--
Emile & Jolanda
SLK 200 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Dalmoetie Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 33
User seit 01.07.2010
| Geschrieben am 02.12.2010 um 17:57 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von Paul Snip am 02.12.2010 um 17:59 Uhr ]
Bougiekabels hoef je niet te vervangen. Want die zitten er niet op! Alleen hele korte kabeltjes, zolang daar geen problemen mee zijn heeft het geen enkele zin om deze te vervangen. Dat doet een garage ook niet.
Lambdasonde vervangen heeft ook geen zin als de auto goed loopt. Dan zou ik nog eerder de luchtmassameter preventief vervangen. Deze gaan vaak stuk en kosten zo'n 100 euro in de vervangingsmarkt.
--
"Vrijheid is een volgetankte Mercedes" | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Paul Snip Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenvorschüler
Beiträge: 24
User seit 22.11.2010
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 33
User seit 01.07.2010
| |
|