Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: erste Gehversuche
Beiträge: 3
User seit 25.12.2008
| Geschrieben am 20.03.2010 um 20:33 Uhr  
| Vorig jaar heb ik zitten twijfelen tussen de aanschaf van een Alfa Spider of een SLK. Budget was toen niet toereikend om voor een leuke SLK te gaan en had wel genoeg voor een Spider 3.0 V6, dus heb hier met plezier een jaar in getoerd.
Momenteel zijn de SLK's weer een beetje betaalbaarder geworden en heb ik weer wat extra's in de spaarpot zitten. Ofwel: ben weer stiekem aan het kijken naar een SLK
Vandaag voor het eerst gereden in een 230 Kompressor. Die heeft ongeveer evenveel bhp's als mijn spider dus kan met allebei goed met het verkeer meekomen. Een kompressor rijdt wel anders dan een V6, maar allebei zo zijn eigen charme.
Verder valt het me op dat de SLK een stuk 'degelijker' overkomt. Alles is wat minder 'fragiel' ofwel wat robuster uitgevoerd.
En dan dat knopje op de middenconsole. Heerlijk! Binnen 20 seconden alles vanzelf in de kofferbak weggeborgen. Met de spider ben je toch wel een minuut met allerlei hendels en knoppen in de weer, alsmede 2x om de auto heenlopen.
Wat handling betreft kan de SLK niet tippen aan de spider met Eibach prokit. Dat stuurt nog wel een stukje fijner en ook mis ik de lekkere brul van de V6.
ofwel: ben aan het twijfelen of ik de inruil + bijbetaling wel/niet ga doen...
Heb wel wat praktische vragen, die me wellicht over de streep kunnen trekken. Hopelijk kunnen jullie me helpen?
1. in de kofferbak zit een deksel met opbergvak eronder. Deze was leeg, maar er was een uitneembaar vak waar een blauwe bus inzat. Is dat de noodvoorziening voor het geval dat je een lekke band rijdt? of moet er ook nog een compressor in de bak zelf zitten? bij mijn familie-volvo is dat nl. wel het geval...
2. als de SLK waar ik in heb gereden lekker op toeren is (boven de 4.000rpm) en je laat gas los en weer opkomen, dan hoorde ik een vreemd geluid. Kan het niet direct beschrijven, maar klonk beetje alsof de koppeling aangreep/loskwam. Is dit gebruikelijk? of is het bijv. de kompressor die bij gas los/vast aan/uit schakelt?
3. bij het starten viel me op dat de carrosserie wat heen-en-weer ging. is dat gebruikelijk of een teken dat de koppeling zijn langste tijd gehad heeft?
4. waar moet ik op rekenen voor een reguliere onderhoudsbeurt bij een dealer? de SLK is tot 166dkm bij de dealer onderhouden geweest, dus wil dit eigenlijk zo houden...
5. wat is het interval voor vervangen van de distributie? wat kost dat zo ongeveer? bij een alfa v6 moet dat elke 3 jaar en prijzen liegen er niet om...
en tenslotte wellicht een net zo belangrijke vraag naast de techniek:
hoe actief is het MB / SLK verenigingsleven? met de alfa club heb ik vorig jaar 2x op het circuit gereden (assen en zandvoort) en een toertocht met het 916 register (mijn type dus) gereden. Hier op het forum lees ik ook een-en-ander over een 2010 programma, dus valt vast genoeg te doen?
Wie haalt me over?
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Erwinner Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoktor
Beiträge: 1663
User seit 18.05.2008
| Geschrieben am 20.03.2010 um 21:16 Uhr  
| Beste Erwin, ik moet je niet overhalen.... het gaat over Duitse topkwaliteit tegenover Italiaanse charme , je kan geen appelen met peren vergelijken , doe eerst even een testrit met een R170 320 wat ook een zescilinder is en dan zal je (misschien )overtuigd zijn............. en als je even naar Fahrer-Verzeichnis gaat dan zal je zien hoeveel tevreden SLK hier op dit forum zitten............... en hopelijk word jij er ook één !!!
Persoonlijk zou ik het juiste moment afwachten en verschillende SLK'tjes proefrijden alvorens een definitieve beslissing te nemen | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an BOEZIE Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 20.03.2010 um 22:07 Uhr  
| Ook ik zal je niet proberen over te halen. Ik heb 3 jaar een SLK 320 met een 3.0 l V6 gehad. Vond het een perfecte combinatie. De SLK had een mooie V6 roffel. Rij nu in een SLK 280 3.0 l V6 en geniet ook hier van de power en het geluid. Ik zou zeggen "ga het ervaren en laat je overtuigen.
Groet,
Wim | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: erste Gehversuche
Beiträge: 3
User seit 25.12.2008
| Geschrieben am 20.03.2010 um 23:05 Uhr  
| dank voor het meedenken. ben echter bang dat een 320 nog wat te veel bijbetalen wordt. de 230 kompressor reed overigens ook al lekker hoor...
hoor echter wel dingen als dat onderhoud erg kostbaar uit kan pakken voor een kompressor. denk dat voor een V6 hetzelfde geld, toch?
vermoed in elk geval wel dat een 200 zonder kompressor toch wat 'tekort' komt als je 190bhp gewend bent geraakt dus daar ga ik maar niet serieus naar kijken...
--
one life, live it! | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Erwinner Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoktor
Beiträge: 1663
User seit 18.05.2008
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenunterprimaner
Beiträge: 498
User seit 28.02.2009
| Geschrieben am 21.03.2010 um 10:26 Uhr  
| Vooreerst welkom op de site, een SLK bereiden is altijd toppie! Vroeger reed ik met een Mustang van 3.1ltr of 250kb 6cyl in lijn nu een gewone 200 van 136pk.
Met al de snelheidsbeperkingen volstaat voor mij het vermogen van deze SLK.
Natuurlijk, als je gewoon zijt om met veel power te rijden, verlang je ook meer. Hoe meer power des te sneller dat je bent in het accelereren. Ik vermoed ook dat hoe meer power je hebt hoe meer banden je gaat slijten, door een andere rijstijl!
Ik ben een rustige chauffeur , en de gewone 200SLK met 136 paardjes voldoet mij zeker en zeker door alle snelheidsbeperkingen, zomers geniet ik met volle tuigen van het cabrio rijden rustig genietend van de prachtige natuur! Ardennen, Belgische en Nederlandse voerstreek en Duitse en vulkaan eifel! | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an rietje Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenunterprimaner
Beiträge: 498
User seit 28.02.2009
| Geschrieben am 21.03.2010 um 10:42 Uhr  
| En Erwin, in verband met de distributieketting bij MB, deze zit erin voor het leven, (veel hangt af van je rijstijl!)het is geen riem bij vele ander merken, maar wel een degelijke ketting!Van kwaliteit gesproken in de motorblok in gebouwd! De riem die je ziet bij deze motoren is een aandrijfriem voor aircopomp, servo etc...!
Je kan veel onderhoudstips of probleempjes bij tipps en tricks ontdekken!
Mvg | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an rietje Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenunterprimaner
Beiträge: 470
User seit 25.12.2005
| Geschrieben am 21.03.2010 um 11:40 Uhr  
| Ik ga je absoluut niet overhalen. Sterker; denk er nog eens goed over na. Beter een collega SLKer erbij die er voor gaat dan een die terugverlangt naar zijn (schitterde ALFA)
Erwinner schrieb:
1. in de kofferbak zit een deksel met opbergvak eronder. Deze was leeg, maar er was een uitneembaar vak waar een blauwe bus inzat. Is dat de noodvoorziening voor het geval dat je een lekke band rijdt? of moet er ook nog een compressor in de bak zelf zitten? bij mijn familie-volvo is dat nl. wel het geval...
Geen reserve wiel betekend een reparatieset zoals met de “Familie Volvo” Als het niet meer compleet is kan het een duur grapje zijn om het via de dealer compleet te maken. Maar vindt je het nodig dan via de gespecialiseerde sloperijen kijken.
2. als de SLK waar ik in heb gereden lekker op toeren is (boven de 4.000rpm) en je laat gas los en weer opkomen, dan hoorde ik een vreemd geluid. Kan het niet direct beschrijven, maar klonk beetje alsof de koppeling aangreep/loskwam. Is dit gebruikelijk? of is het bijv. de kompressor die bij gas los/vast aan/uit schakelt?
Geluid klonk een beetje als “Wauw” of “zo heee” of “Yippie” ?? Dat hebben alle SLK’s. Dat maakt de bestuurder namelijk zelf.
3. bij het starten viel me op dat de carrosserie wat heen-en-weer ging. is dat gebruikelijk of een teken dat de koppeling zijn langste tijd gehad heeft?
Dit ken ik persoonlijk niet. Het enige dat ik kan voorstellen is dat het bij een koude start iets is ??
4. waar moet ik op rekenen voor een reguliere onderhoudsbeurt bij een dealer? de SLK is tot 166dkm bij de dealer onderhouden geweest, dus wil dit eigenlijk zo houden...
Ligt eraan waar je woont maar een aantal dealers hebben een € 0,01 p/km contract.
5. wat is het interval voor vervangen van de distributie? wat kost dat zo ongeveer? bij een alfa v6 moet dat elke 3 jaar en prijzen liegen er niet om...
Yes, hier zie je een voordeel van een Mercedes. Hoeft niet is nl. door een ketting aangedreven.
en tenslotte wellicht een net zo belangrijke vraag naast de techniek:
hoe actief is het MB / SLK verenigingsleven? met de alfa club heb ik vorig jaar 2x op het circuit gereden (assen en zandvoort) en een toertocht met het 916 register (mijn type dus) gereden. Hier op het forum lees ik ook een-en-ander over een 2010 programma, dus valt vast genoeg te doen?
Gebeurd op vrijwillige basis. Dus als je een circuit dag organiseert…..
--
Wil je mee met de Gelderlandtocht 2010?
Hier aanmelden;
http://www.mbslk.de/modules.php?op=modload&name=Kalender&file=index&type=view&eid=2043#tei | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an DjeeDjee Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenstudent
Beiträge: 1141
User seit 25.09.2007
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenoberprimaner
Beiträge: 554
User seit 14.08.2006
| Geschrieben am 23.03.2010 um 09:08 Uhr  
| hallo erwinner,
heb meer dan 20 jaar met veel plezier alfa spider,s gereden.
heb 2006, omdat alfa nog steeds geen automaat aanbood, een slk bestelt.
eind vorig jaar kwam de tweede.
ben er zeer tevreden over, het is nu zelfs onze enige auto.
alles is gewoon veel eenvoudiger.
bv. gesloten, op de autoweg, is het geluidsniveau zondermeer vergelijkbaar met een luxe auto.
enz.
wel is het zo dat een alfa voor veel mensen sympatie uitstraalt en een mb vaak nijd laat opkomen.
groeten hans | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an hans en janet Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|