.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Verschil in verbruik 's zomers en 's winters
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 13.10.2006 um 14:36 Uhr   
Ik vind dit wel een interessant onderwerp, en nadat ik net tien minuten heb zitten zoeken in welk topic we het er daar ook al weer over hebben gehad heb ik besloten er een apart topic voor op te richten.

Dit schreef Groent:
"Hoger verbruik in de winter is een bekend gegeven. En dat merk ik ook wel degelijk bij mijn tankbeurtjes. Tis apart ja, maar dat is omdat de motor er langer over doet om op temperatuur te komen ofzo.
Weet het hele fijne er eerlijk gezegd ook niet eens van. Je zou denken dat dat ook niet zoveel scheelt... nou je het zegt,... wie weet het fijne er wel van?"

Brain teaser: mijn SLK loopt in de zomer 1 op 9 en in de winter 1 op 10.
Echt waar!

Oorzaak: de brede banden in de zomer. Mijn winterbanden zijn rondom 205 mm terwijl de 17" AMG-velgen 225 voor en 245 achter meten.
Groent zal griezelen van mijn 1 op 9 in de zomer, maar vergeet niet dat mijn SLK zo'n 230 pk heeft (getuned), dat ik op de A2 en in Utrecht elke dag weer verschrikkelijk veel file heb dus remmen optrekken remmen optrekken en ga zo maar door. Ik rijd er maar weinig echt lange constante stukken mee. Doe ik dat wel, dan gaat het verbruik ook omlaag hoor! En als ik 's avonds pas na de file naar huis ga profiteer ik daar gelijk van om op de A2 eens lekker met kick down die extra paarden de sporen te geven

En echt op het momént dat de winterbanden er weer onder zitten haal ik fluitend 1 op 10.
Bredere banden hebben namelijk een grotere rolweerstand.
Ik grijp even terug naar een eerdere bijdrage van Joris:

"Luchtweerstand gaat altijd kwadratisch met de snelheid, maar bij hele lage snelheden overheerst de rolweerstand, die lineair met de snelheid gaat. Vanaf zo'n 50 km/h heb je al hoofdzakelijk luchtweerstand."

En omdat ik zoveel file-en stadsverkeer rijd heeft dat bij mij blijkbaar een grote invloed op het verbruik.

Dus het is altijd een combinatie van factoren. Ik kan me voorstellen dat je (los van de banden) 's winters inderdaad een hoger verbruik hebt vanwege de lagere temperaturen waardoor bij het wegrijden de verschillende onderdelen en vloeistoffen in de auto kouder zijn. Daardoor is smeerolie bijvoorbeeld stroperiger zodat de motor meer energie verliest bij het rondpompen hiervan. Je zet de achterruitverwarming en de aanjager aan om de ruiten te ontwasemen en ontdooien....

Al deze zaken samen zorgen ervoor dat er meer brandstof wordt verbruikt dan 's zomers.

Maar ook wordt de geïnjecteerde lucht-/brandstofverhouding door de computer aangepast al naar gelang de temperatuur. Koude lucht is compacter en bevat dus meer "energie"(?) per volume-eenheid. De computer meet de hoeveelheid lucht die binnengelaten wordt en spuit een bijpassende hoeveelheid brandstof in de motor. Doordat er in de winter meer "luchtdeeltjes" (ik weet niet hoe dat officieel heet hoor ) worden ingespoten zal er ook meer brandstof worden geïnjecteerd en is zowel het verbruik als het vermogen van de auto hoger.

Ik heb gelijk met het tunen ook een grotere LLK (Lade Luft Kühler of intercooler) in m'n SLK laten zetten. Omdat door het tunen de lucht/brandstofverhouding is gewijzigd (wordt nu onder grotere druk ingespoten) zal ook de temperatuur toenemen (hogere druk = hogere temperatuur). Door de toegevoerde lucht te koelen daalt die temperatuur weer waardoor er meer mengsel in de cylinder kan wat de prestaties verbetert.
Die LLK zal voornamelijk met warm weer van nut zijn, in de winter is de lucht vanzelf al koud.


Groetjes,
Joke

(Henk: helemaal uit m'n hoofd gedaan! )

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   W170

Schreiberlevel:
Forenquartaner
Forenquartaner
Beiträge: 123
User seit 29.05.2006
 Geschrieben am 13.10.2006 um 14:57 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:

Ik vind dit wel een interessant onderwerp, en nadat ik net tien minuten heb zitten zoeken in welk topic we het er daar ook al weer over hebben gehad heb ik besloten er een apart topic voor op te richten.

Dit schreef Groent:
"Hoger verbruik in de winter is een bekend gegeven. En dat merk ik ook wel degelijk bij mijn tankbeurtjes. Tis apart ja, maar dat is omdat de motor er langer over doet om op temperatuur te komen ofzo.
Weet het hele fijne er eerlijk gezegd ook niet eens van. Je zou denken dat dat ook niet zoveel scheelt... nou je het zegt,... wie weet het fijne er wel van?"

Brain teaser: mijn SLK loopt in de zomer 1 op 9 en in de winter 1 op 10.
Echt waar!

Oorzaak: de brede banden in de zomer. Mijn winterbanden zijn rondom 205 mm terwijl de 17" AMG-velgen 225 voor en 245 achter meten.
Groent zal griezelen van mijn 1 op 9 in de zomer, maar vergeet niet dat mijn SLK zo'n 230 pk heeft (getuned), dat ik op de A2 en in Utrecht elke dag weer verschrikkelijk veel file heb dus remmen optrekken remmen optrekken en ga zo maar door. Ik rijd er maar weinig echt lange constante stukken mee. Doe ik dat wel, dan gaat het verbruik ook omlaag hoor! En als ik 's avonds pas na de file naar huis ga profiteer ik daar gelijk van om op de A2 eens lekker met kick down die extra paarden de sporen te geven

En echt op het momént dat de winterbanden er weer onder zitten haal ik fluitend 1 op 10.
Bredere banden hebben namelijk een grotere rolweerstand.
Ik grijp even terug naar een eerdere bijdrage van Joris:

"Luchtweerstand gaat altijd kwadratisch met de snelheid, maar bij hele lage snelheden overheerst de rolweerstand, die lineair met de snelheid gaat. Vanaf zo'n 50 km/h heb je al hoofdzakelijk luchtweerstand."

En omdat ik zoveel file-en stadsverkeer rijd heeft dat bij mij blijkbaar een grote invloed op het verbruik.

Dus het is altijd een combinatie van factoren. Ik kan me voorstellen dat je (los van de banden) 's winters inderdaad een hoger verbruik hebt vanwege de lagere temperaturen waardoor bij het wegrijden de verschillende onderdelen en vloeistoffen in de auto kouder zijn. Daardoor is smeerolie bijvoorbeeld stroperiger zodat de motor meer energie verliest bij het rondpompen hiervan. Je zet de achterruitverwarming en de aanjager aan om de ruiten te ontwasemen en ontdooien....

Al deze zaken samen zorgen ervoor dat er meer brandstof wordt verbruikt dan 's zomers.

Maar ook wordt de geïnjecteerde lucht-/brandstofverhouding door de computer aangepast al naar gelang de temperatuur. Koude lucht is compacter en bevat dus meer "energie"(?) per volume-eenheid. De computer meet de hoeveelheid lucht die binnengelaten wordt en spuit een bijpassende hoeveelheid brandstof in de motor. Doordat er in de winter meer "luchtdeeltjes" (ik weet niet hoe dat officieel heet hoor ) worden ingespoten zal er ook meer brandstof worden geïnjecteerd en is zowel het verbruik als het vermogen van de auto hoger.

Ik heb gelijk met het tunen ook een grotere LLK (Lade Luft Kühler of intercooler) in m'n SLK laten zetten. Omdat door het tunen de lucht/brandstofverhouding is gewijzigd (wordt nu onder grotere druk ingespoten) zal ook de temperatuur toenemen (hogere druk = hogere temperatuur). Door de toegevoerde lucht te koelen daalt die temperatuur weer waardoor er meer mengsel in de cylinder kan wat de prestaties verbetert.
Die LLK zal voornamelijk met warm weer van nut zijn, in de winter is de lucht vanzelf al koud.


Groetjes,
Joke

(Henk: helemaal uit m'n hoofd gedaan! )




Hi Joke,

Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval

Gr.,

Hans

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an W170    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 13.10.2006 um 15:06 Uhr   


W170 schrieb:
Hi Joke,

Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval



Hans, niet om vervelend te doen hoor, maar wil je die ellenlange verhalen van mij alsjeblieft niet steeds mee-citeren wanneer dat niet functioneel is?
Dat maakt de topics onnodig lang.

Laat desnoods alleen het betreffende stukje staan waarop je reageert.
Bij voorbaat dank!

Groetjes,
Joke

--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*


 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   W170

Schreiberlevel:
Forenquartaner
Forenquartaner
Beiträge: 123
User seit 29.05.2006
 Geschrieben am 13.10.2006 um 15:11 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:



W170 schrieb:
Hi Joke,

Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval



Hans, niet om vervelend te doen hoor, maar wil je die ellenlange verhalen van mij alsjeblieft niet steeds mee-citeren wanneer dat niet functioneel is?
Dat maakt de topics onnodig lang.

Laat desnoods alleen het betreffende stukje staan waarop je reageert.
Bij voorbaat dank!

Groetjes,
Joke

--





Dit was een reactie op jouw hele verhaal Joke

Gr.,

Hans

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an W170    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Philip

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 13.10.2006 um 18:03 Uhr   
Hoger verbruik in de winter is ook dat je de kachel en vaker verlichting gebruik. Kijk maar als je stationair draai en dan de verlichting en achterruitverwarming aanzet, ga direct de motor langzamer lopen. Ook is warme lucht soepeler. In de winter maakt je auto ook meer winsgeruis.

Maar in de winter gebruik ik de SLK veel minder dus rijd hij in de winter goedkoper.

--
Slk 230 Brillantsilber AMG Styling http://www.xs4all.nl/~pstb0059/

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Philip    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 13.10.2006 um 18:27 Uhr   


Philip schrieb:

Hoger verbruik in de winter is ook dat je de kachel en vaker verlichting gebruik. Kijk maar als je stationair draai en dan de verlichting en achterruitverwarming aanzet, ga direct de motor langzamer lopen. Ook is warme lucht soepeler. In de winter maakt je auto ook meer windgeruis.



Dat zeg ik: het is een combinatie van factoren. In de zomer gebruik je namelijk weer meer de airco. Hoewel dat voor ons niet aan de orde zou moeten zijn want als het airco-weer is rijden we open!
Maar daarentegen kost open rijden óók weer meer brandstof!

Het lukt je haast niet om één van de externe invloeden te isoleren en te zeggen: dáár komt het door.

Hoe bedoel je dat de auto in de winter meer windgeruis maakt Phil????
Bedoel je dat het 's winters vaak harder waait zodat je meer luchtweerstand hebt? Maar als de wind dan recht van achteren komt?
Of bedoel je wat anders?


--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*


 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 13.10.2006 um 18:29 Uhr   


Philip schrieb:
Maar in de winter gebruik ik de SLK veel minder dus rijd hij in de winter goedkoper.




Eén van mijn vaste motto's is:
"Alles is relatief............"

Maar dit is absoluut zo!

--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*


 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Philip

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 13.10.2006 um 19:22 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:




Hoe bedoel je dat de auto in de winter meer windgeruis maakt Phil????
Bedoel je dat het 's winters vaak harder waait zodat je meer luchtweerstand hebt? Maar als de wind dan recht van achteren komt?
Of bedoel je wat anders?


--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*




Ik heb het idee wanneer de temperatuur lager is ik meer windgeruis hoor en dan niet alleen de SLK maar bij ieder auto. Niet dat het harder waait ofzo. Ik ben geen natuurkundige, Joris geloof ik, maar ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord

--
Slk 230 Brillantsilber AMG Styling http://www.xs4all.nl/~pstb0059/

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Philip    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 13.10.2006 um 23:14 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 13.10.2006 um 23:15 Uhr ]



Philip schrieb:
ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord



Met dank aan Henk voor de tip zegt de Wikipedia hier het volgende over:

"Om de kracht te berekenen die de weerstand weergeeft bij beweging heb je de volgende formule nodig:

F= (A*Cw*ρ*v2)/2

Waarbij:
F = Kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
A = Geprojecteerde oppervlakte [m²]
Cw = Weerstandscoëfficient [-]
p = Dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = Snelheid ten opzichte van de stof waarin het zich bevindt [m/s]"

De enige variabele waarvan ik me kan voorstellen dat het klimaat er invloed op zou hebben is p oftewel de dichtheid van de lucht waardoor de auto zich voortbeweegt.
En omdat ik in m'n eerste mailtje in dit topic vertelde dat lucht bij lagere temperaturen compacter is (warme lucht zet uit) zou dat dus wel eens kunnen kloppen!!

Goed zeg Phil!!!!
Tja, ik hoor dat gewoonlijk niet, daarvoor heb ik meestal de volumeknop van de geluidsinstallatie te hoog staan

Groetjes,
Joke





   

--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*


 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Philip

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 13.10.2006 um 23:46 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:

<font color='#AB2929'>[ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 13.10.2006 um 23:15 Uhr ]</font>



Philip schrieb:
ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord



Met dank aan Henk voor de tip zegt de Wikipedia hier het volgende over:

"Om de kracht te berekenen die de weerstand weergeeft bij beweging heb je de volgende formule nodig:

F= (A*Cw*&#961;*v2)/2

Waarbij:
F = Kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
A = Geprojecteerde oppervlakte [m²]
Cw = Weerstandscoëfficient [-]
p = Dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = Snelheid ten opzichte van de stof waarin het zich bevindt [m/s]"

De enige variabele waarvan ik me kan voorstellen dat het klimaat er invloed op zou hebben is p oftewel de dichtheid van de lucht waardoor de auto zich voortbeweegt.
En omdat ik in m'n eerste mailtje in dit topic vertelde dat lucht bij lagere temperaturen compacter is (warme lucht zet uit) zou dat dus wel eens kunnen kloppen!!

Goed zeg Phil!!!!
Tja, ik hoor dat gewoonlijk niet, daarvoor heb ik meestal de volumeknop van de geluidsinstallatie te hoog staan

Groetjes,
Joke





--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*




Ik hoor alles

--
Slk 230 Brillantsilber AMG Styling http://www.xs4all.nl/~pstb0059/

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Philip    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :926
Mitglieder:    5
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.480.260

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Hast Du schon einmal Karaoke gesungen?

Ja
Nein

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm