Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 14:36 Uhr  
| Ik vind dit wel een interessant onderwerp, en nadat ik net tien minuten heb zitten zoeken in welk topic we het er daar ook al weer over hebben gehad heb ik besloten er een apart topic voor op te richten.
Dit schreef Groent:
"Hoger verbruik in de winter is een bekend gegeven. En dat merk ik ook wel degelijk bij mijn tankbeurtjes. Tis apart ja, maar dat is omdat de motor er langer over doet om op temperatuur te komen ofzo.
Weet het hele fijne er eerlijk gezegd ook niet eens van. Je zou denken dat dat ook niet zoveel scheelt... nou je het zegt,... wie weet het fijne er wel van?"
Brain teaser: mijn SLK loopt in de zomer 1 op 9 en in de winter 1 op 10.
Echt waar!
Oorzaak: de brede banden in de zomer. Mijn winterbanden zijn rondom 205 mm terwijl de 17" AMG-velgen 225 voor en 245 achter meten.
Groent zal griezelen van mijn 1 op 9 in de zomer, maar vergeet niet dat mijn SLK zo'n 230 pk heeft (getuned), dat ik op de A2 en in Utrecht elke dag weer verschrikkelijk veel file heb dus remmen optrekken remmen optrekken en ga zo maar door. Ik rijd er maar weinig echt lange constante stukken mee. Doe ik dat wel, dan gaat het verbruik ook omlaag hoor! En als ik 's avonds pas na de file naar huis ga profiteer ik daar gelijk van om op de A2 eens lekker met kick down die extra paarden de sporen te geven
En echt op het momént dat de winterbanden er weer onder zitten haal ik fluitend 1 op 10.
Bredere banden hebben namelijk een grotere rolweerstand.
Ik grijp even terug naar een eerdere bijdrage van Joris:
"Luchtweerstand gaat altijd kwadratisch met de snelheid, maar bij hele lage snelheden overheerst de rolweerstand, die lineair met de snelheid gaat. Vanaf zo'n 50 km/h heb je al hoofdzakelijk luchtweerstand."
En omdat ik zoveel file-en stadsverkeer rijd heeft dat bij mij blijkbaar een grote invloed op het verbruik.
Dus het is altijd een combinatie van factoren. Ik kan me voorstellen dat je (los van de banden) 's winters inderdaad een hoger verbruik hebt vanwege de lagere temperaturen waardoor bij het wegrijden de verschillende onderdelen en vloeistoffen in de auto kouder zijn. Daardoor is smeerolie bijvoorbeeld stroperiger zodat de motor meer energie verliest bij het rondpompen hiervan. Je zet de achterruitverwarming en de aanjager aan om de ruiten te ontwasemen en ontdooien....
Al deze zaken samen zorgen ervoor dat er meer brandstof wordt verbruikt dan 's zomers.
Maar ook wordt de geïnjecteerde lucht-/brandstofverhouding door de computer aangepast al naar gelang de temperatuur. Koude lucht is compacter en bevat dus meer "energie"(?) per volume-eenheid. De computer meet de hoeveelheid lucht die binnengelaten wordt en spuit een bijpassende hoeveelheid brandstof in de motor. Doordat er in de winter meer "luchtdeeltjes" (ik weet niet hoe dat officieel heet hoor ) worden ingespoten zal er ook meer brandstof worden geïnjecteerd en is zowel het verbruik als het vermogen van de auto hoger.
Ik heb gelijk met het tunen ook een grotere LLK (Lade Luft Kühler of intercooler) in m'n SLK laten zetten. Omdat door het tunen de lucht/brandstofverhouding is gewijzigd (wordt nu onder grotere druk ingespoten) zal ook de temperatuur toenemen (hogere druk = hogere temperatuur). Door de toegevoerde lucht te koelen daalt die temperatuur weer waardoor er meer mengsel in de cylinder kan wat de prestaties verbetert.
Die LLK zal voornamelijk met warm weer van nut zijn, in de winter is de lucht vanzelf al koud.
Groetjes,
Joke
(Henk: helemaal uit m'n hoofd gedaan! )
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquartaner
Beiträge: 123
User seit 29.05.2006
| Geschrieben am 13.10.2006 um 14:57 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
Ik vind dit wel een interessant onderwerp, en nadat ik net tien minuten heb zitten zoeken in welk topic we het er daar ook al weer over hebben gehad heb ik besloten er een apart topic voor op te richten.
Dit schreef Groent:
"Hoger verbruik in de winter is een bekend gegeven. En dat merk ik ook wel degelijk bij mijn tankbeurtjes. Tis apart ja, maar dat is omdat de motor er langer over doet om op temperatuur te komen ofzo.
Weet het hele fijne er eerlijk gezegd ook niet eens van. Je zou denken dat dat ook niet zoveel scheelt... nou je het zegt,... wie weet het fijne er wel van?"
Brain teaser: mijn SLK loopt in de zomer 1 op 9 en in de winter 1 op 10.
Echt waar!
Oorzaak: de brede banden in de zomer. Mijn winterbanden zijn rondom 205 mm terwijl de 17" AMG-velgen 225 voor en 245 achter meten.
Groent zal griezelen van mijn 1 op 9 in de zomer, maar vergeet niet dat mijn SLK zo'n 230 pk heeft (getuned), dat ik op de A2 en in Utrecht elke dag weer verschrikkelijk veel file heb dus remmen optrekken remmen optrekken en ga zo maar door. Ik rijd er maar weinig echt lange constante stukken mee. Doe ik dat wel, dan gaat het verbruik ook omlaag hoor! En als ik 's avonds pas na de file naar huis ga profiteer ik daar gelijk van om op de A2 eens lekker met kick down die extra paarden de sporen te geven
En echt op het momént dat de winterbanden er weer onder zitten haal ik fluitend 1 op 10.
Bredere banden hebben namelijk een grotere rolweerstand.
Ik grijp even terug naar een eerdere bijdrage van Joris:
"Luchtweerstand gaat altijd kwadratisch met de snelheid, maar bij hele lage snelheden overheerst de rolweerstand, die lineair met de snelheid gaat. Vanaf zo'n 50 km/h heb je al hoofdzakelijk luchtweerstand."
En omdat ik zoveel file-en stadsverkeer rijd heeft dat bij mij blijkbaar een grote invloed op het verbruik.
Dus het is altijd een combinatie van factoren. Ik kan me voorstellen dat je (los van de banden) 's winters inderdaad een hoger verbruik hebt vanwege de lagere temperaturen waardoor bij het wegrijden de verschillende onderdelen en vloeistoffen in de auto kouder zijn. Daardoor is smeerolie bijvoorbeeld stroperiger zodat de motor meer energie verliest bij het rondpompen hiervan. Je zet de achterruitverwarming en de aanjager aan om de ruiten te ontwasemen en ontdooien....
Al deze zaken samen zorgen ervoor dat er meer brandstof wordt verbruikt dan 's zomers.
Maar ook wordt de geïnjecteerde lucht-/brandstofverhouding door de computer aangepast al naar gelang de temperatuur. Koude lucht is compacter en bevat dus meer "energie"(?) per volume-eenheid. De computer meet de hoeveelheid lucht die binnengelaten wordt en spuit een bijpassende hoeveelheid brandstof in de motor. Doordat er in de winter meer "luchtdeeltjes" (ik weet niet hoe dat officieel heet hoor ) worden ingespoten zal er ook meer brandstof worden geïnjecteerd en is zowel het verbruik als het vermogen van de auto hoger.
Ik heb gelijk met het tunen ook een grotere LLK (Lade Luft Kühler of intercooler) in m'n SLK laten zetten. Omdat door het tunen de lucht/brandstofverhouding is gewijzigd (wordt nu onder grotere druk ingespoten) zal ook de temperatuur toenemen (hogere druk = hogere temperatuur). Door de toegevoerde lucht te koelen daalt die temperatuur weer waardoor er meer mengsel in de cylinder kan wat de prestaties verbetert.
Die LLK zal voornamelijk met warm weer van nut zijn, in de winter is de lucht vanzelf al koud.
Groetjes,
Joke
(Henk: helemaal uit m'n hoofd gedaan! )
Hi Joke,
Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval
Gr.,
Hans | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an W170 Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 15:06 Uhr  
|
W170 schrieb:
Hi Joke,
Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval
Hans, niet om vervelend te doen hoor, maar wil je die ellenlange verhalen van mij alsjeblieft niet steeds mee-citeren wanneer dat niet functioneel is?
Dat maakt de topics onnodig lang.
Laat desnoods alleen het betreffende stukje staan waarop je reageert.
Bij voorbaat dank!
Groetjes,
Joke
--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquartaner
Beiträge: 123
User seit 29.05.2006
| Geschrieben am 13.10.2006 um 15:11 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
W170 schrieb:
Hi Joke,
Jouw verhaal klinkt heel logisch en zal ook wel kloppen, maar ik heb geen
idee wat mijn SLK in welk seizoen verbruikt. Zolang ie minder verbruikt dan ik vind ik het prima en voorlopig is dat nog het geval
Hans, niet om vervelend te doen hoor, maar wil je die ellenlange verhalen van mij alsjeblieft niet steeds mee-citeren wanneer dat niet functioneel is?
Dat maakt de topics onnodig lang.
Laat desnoods alleen het betreffende stukje staan waarop je reageert.
Bij voorbaat dank!
Groetjes,
Joke
--
Dit was een reactie op jouw hele verhaal Joke
Gr.,
Hans | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an W170 Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 18:27 Uhr  
|
Philip schrieb:
Hoger verbruik in de winter is ook dat je de kachel en vaker verlichting gebruik. Kijk maar als je stationair draai en dan de verlichting en achterruitverwarming aanzet, ga direct de motor langzamer lopen. Ook is warme lucht soepeler. In de winter maakt je auto ook meer windgeruis.
Dat zeg ik: het is een combinatie van factoren. In de zomer gebruik je namelijk weer meer de airco. Hoewel dat voor ons niet aan de orde zou moeten zijn want als het airco-weer is rijden we open!
Maar daarentegen kost open rijden óók weer meer brandstof!
Het lukt je haast niet om één van de externe invloeden te isoleren en te zeggen: dáár komt het door.
Hoe bedoel je dat de auto in de winter meer windgeruis maakt Phil????
Bedoel je dat het 's winters vaak harder waait zodat je meer luchtweerstand hebt? Maar als de wind dan recht van achteren komt?
Of bedoel je wat anders?
--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 19:22 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
Hoe bedoel je dat de auto in de winter meer windgeruis maakt Phil????
Bedoel je dat het 's winters vaak harder waait zodat je meer luchtweerstand hebt? Maar als de wind dan recht van achteren komt?
Of bedoel je wat anders?
--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*
Ik heb het idee wanneer de temperatuur lager is ik meer windgeruis hoor en dan niet alleen de SLK maar bij ieder auto. Niet dat het harder waait ofzo. Ik ben geen natuurkundige, Joris geloof ik, maar ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord
--
Slk 230 Brillantsilber AMG Styling http://www.xs4all.nl/~pstb0059/ | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Philip Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 23:14 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 13.10.2006 um 23:15 Uhr ]
Philip schrieb:
ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord
Met dank aan Henk voor de tip zegt de Wikipedia hier het volgende over:
"Om de kracht te berekenen die de weerstand weergeeft bij beweging heb je de volgende formule nodig:
F= (A*Cw*ρ*v2)/2
Waarbij:
F = Kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
A = Geprojecteerde oppervlakte [m²]
Cw = Weerstandscoëfficient [-]
p = Dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = Snelheid ten opzichte van de stof waarin het zich bevindt [m/s]"
De enige variabele waarvan ik me kan voorstellen dat het klimaat er invloed op zou hebben is p oftewel de dichtheid van de lucht waardoor de auto zich voortbeweegt.
En omdat ik in m'n eerste mailtje in dit topic vertelde dat lucht bij lagere temperaturen compacter is (warme lucht zet uit) zou dat dus wel eens kunnen kloppen!!
Goed zeg Phil!!!!
Tja, ik hoor dat gewoonlijk niet, daarvoor heb ik meestal de volumeknop van de geluidsinstallatie te hoog staan
Groetjes,
Joke
--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3255
User seit 19.12.2004
| Geschrieben am 13.10.2006 um 23:46 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
<font color='#AB2929'>[ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 13.10.2006 um 23:15 Uhr ]</font>
Philip schrieb:
ik denk dat de weerstand lager is bij hogere temperaturen dan bij koude lucht.
Kunnen we dit opzoeken of weet Joris of misschien iemand anders antwoord
Met dank aan Henk voor de tip zegt de Wikipedia hier het volgende over:
"Om de kracht te berekenen die de weerstand weergeeft bij beweging heb je de volgende formule nodig:
F= (A*Cw*ρ*v2)/2
Waarbij:
F = Kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
A = Geprojecteerde oppervlakte [m²]
Cw = Weerstandscoëfficient [-]
p = Dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = Snelheid ten opzichte van de stof waarin het zich bevindt [m/s]"
De enige variabele waarvan ik me kan voorstellen dat het klimaat er invloed op zou hebben is p oftewel de dichtheid van de lucht waardoor de auto zich voortbeweegt.
En omdat ik in m'n eerste mailtje in dit topic vertelde dat lucht bij lagere temperaturen compacter is (warme lucht zet uit) zou dat dus wel eens kunnen kloppen!!
Goed zeg Phil!!!!
Tja, ik hoor dat gewoonlijk niet, daarvoor heb ik meestal de volumeknop van de geluidsinstallatie te hoog staan
Groetjes,
Joke
--
*JE KUNT ALLEEN DÁN SUCCES HEBBEN IN HET LEVEN WANNEER JE ERIN SLAAGT JE VOORSTELLING AAN DE REALITEIT AAN TE PASSEN!*
Ik hoor alles
--
Slk 230 Brillantsilber AMG Styling http://www.xs4all.nl/~pstb0059/ | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Philip Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|