.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Banden (afmetingen, spanning etcetera)
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 )
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 02.08.2005 um 00:25 Uhr   
Ik til dit onderwerp even uit de tuning-thread, ik vind dat het wat meer aandacht verdient.

Ik heb vandaag voor het eerst op de "nieuwe" banden/velgen-set gereden. De ervaringen waren wisselend. Nog even ter opfrissing: ik ben van 205/55R16 + 225/50R16 naar 225/45R17 + 245/40R17 gegaan.
Het staat prachtig, dat is buiten kijf. Ik vind alleen wel dat de wielen vóór wat "zoekeriger" zijn geworden op onregelmatig wegdek. Ze hebben nu meer een eigen willetje en willen nog wel eens links- of rechtsaf zonder mijn uitdrukkelijke toestemming. Ze hebben, zeg maar, wat meer de hand van de meester(es) nodig . Vind ik iets minder. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Ze hebben nu natuurlijk minder druk per vierkante centimeter en zijn daardoor gevoeliger voor spoorvorming.

Anderzijds deed ik een zeer aangename ontdekking in lange snelle bochten: daar werd hij bijna als een trein doorheen getrokken, waar ik voorheen nogal wat last had van onderstuur, dat de voorbandjes wilden uitbreken. Dit komt natuurlijk weer door een verhoogde grip door een groter contactoppervlak met het wegdek.

Alleen houd ik mijn hart vast voor als het weer gaat regenen, je hebt natuurlijk meer kans op aquaplaning en voor je het weet ben je hem kwijt in een bocht, dan is er waarschijnlijk geen houden meer aan .

Heeft iemand die naar bredere banden is overgegaan met bovenstaande dezelfde ervaringen? Of SLK-rijders die sowieso brede banden rijden?

Nog een vraag: in het brandstofklepje staat dat de spanning 2,1 en 2,3 bar moet bedragen. Is deze spanning ook toepasbaar voor mijn nieuwe (dunnere, plattere) banden? Of moet ik de spanning aanpassen?

Alvest dank!

Groetjes,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 02.08.2005 um 07:56 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:

Ik heb vandaag voor het eerst op de "nieuwe" banden/velgen-set gereden. De ervaringen waren wisselend. Nog even ter opfrissing: ik ben van 205/55R16 + 225/50R16 naar 225/45R17 + 245/40R17 gegaan.
Het staat prachtig, dat is buiten kijf. Ik vind alleen wel dat de wielen vóór wat "zoekeriger" zijn geworden op onregelmatig wegdek. Ze hebben nu meer een eigen willetje en willen nog wel eens links- of rechtsaf zonder mijn uitdrukkelijke toestemming. Ze hebben, zeg maar, wat meer de hand van de meester(es) nodig . Vind ik iets minder. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Ze hebben nu natuurlijk minder druk per vierkante centimeter en zijn daardoor gevoeliger voor spoorvorming.

Anderzijds deed ik een zeer aangename ontdekking in lange snelle bochten: daar werd hij bijna als een trein doorheen getrokken, waar ik voorheen nogal wat last had van onderstuur, dat de voorbandjes wilden uitbreken. Dit komt natuurlijk weer door een verhoogde grip door een groter contactoppervlak met het wegdek.

Alleen houd ik mijn hart vast voor als het weer gaat regenen, je hebt natuurlijk meer kans op aquaplaning en voor je het weet ben je hem kwijt in een bocht, dan is er waarschijnlijk geen houden meer aan .

Heeft iemand die naar bredere banden is overgegaan met bovenstaande dezelfde ervaringen? Of SLK-rijders die sowieso brede banden rijden?

Nog een vraag: in het brandstofklepje staat dat de spanning 2,1 en 2,3 bar moet bedragen. Is deze spanning ook toepasbaar voor mijn nieuwe (dunnere, plattere) banden? Of moet ik de spanning aanpassen?

Alvest dank!

Groetjes,
Joke




De bevindingen van Joke kloppen in grote lijnen wel.
Hieronder mijn commentaar en aanbeveling.

Bredere banden:
Voordelen: meer stuurgevoel, grip & stabiliteit in bochten en tijdens remmen.
Nadelen: het bredere loopvlak volgt meer de oneffenheden in de weg, met name bij spoorvorming (dat is wat Joke weergeeft als "zoekerig"). Daarnaast ZEKER meer oppassen met aquaplaning i.v.m. de door het wat bredere profiel ook wat lagere vlaktedruk en de langere weg van de waterafvoer!

"Zoekerig" gedrag is naar mijn ervaring te verbeteren door een wat hogere bandenspanning te rijden dan is voorgeschreven, zeker zo'n 0,2 a 0,3 hoger (sowieso goed voor je brandstofgebruik). Bijkomend voordeel is een nog wat stabiler gedrag in bochten en betere grip en remwerking. Nadeel is dat de band wat stugger over komt.

Van belang is natuurlijk hier ook het merk en type van de toen op je 16" en thans op de 17" gemonteerde band!
Zie mijn ingezonden "bandentest" in het andere thema over de Dunlop 9000
Grip / stabiliteit en nat gedrag varieert echt wel per type band.

Groet, Bert



 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 02.08.2005 um 22:14 Uhr   


Bert SLK32AMG schrieb:

Bredere banden:
Voordelen: meer stuurgevoel, grip & stabiliteit in bochten en tijdens remmen.
Nadelen: het bredere loopvlak volgt meer de oneffenheden in de weg, met name bij spoorvorming (dat is wat Joke weergeeft als "zoekerig"). Daarnaast ZEKER meer oppassen met aquaplaning i.v.m. de door het wat bredere profiel ook wat lagere vlaktedruk en de langere weg van de waterafvoer!

"Zoekerig" gedrag is naar mijn ervaring te verbeteren door een wat hogere bandenspanning te rijden dan is voorgeschreven, zeker zo'n 0,2 a 0,3 hoger (sowieso goed voor je brandstofgebruik). Bijkomend voordeel is een nog wat stabiler gedrag in bochten en betere grip en remwerking. Nadeel is dat de band wat stugger over komt.

Van belang is natuurlijk hier ook het merk en type van de toen op je 16" en thans op de 17" gemonteerde band!
Zie mijn ingezonden "bandentest" in het andere thema over de Dunlop 9000
Grip / stabiliteit en nat gedrag varieert echt wel per type band.



Ik heb nog vragen en opmerkingen Bert:

1) Een hogere bandenspanning maakt dat de banden op de loopvlakken wat ronder worden, het contactoppervlak met de weg wordt dus kleiner. Om die reden is het ook goed voor het brandstofverbruik want je hebt minder wrijving. Het nadeel is echter dat de banden sneller op dat punt slijten. Wanneer de bandenspanning te laag is slijten ze daarentegen sneller aan de buitenkant van de loopvlakken, je hebt dan meer last van wrijving en een hoger brandstofverbruik. Ik vraag me af of het geringere brandstofverbruik bij de dure bandensoort onder mijn auto wel opwegen tegen de hogere slijtage) ;

2) Ik kan me voorstellen dat spoorvorming vermindert wanneer je de bandenspanning verhoogt omdat het contactoppervlak met het wegdek wordt verkleind, je maakt de banden op die plek als het ware wat smaller. Maar geldt dat dan alleen voor de voorbanden of ook voor de achterbanden? De slijtage aan de achterbanden is bij een achterwielaandrijver sowieso al veel hoger dan bij de voorbanden ;

3) Je zegt dat een bijkomend voordeel van een hogere bandenspanning de betere grip in de bochten is. Maar dat was juist een voordeel van brede banden ten opzichte van smalle banden als gevolg van het grotere contactoppervlak met de weg. Dat verklein je toch juist weer wanneer je de bandenspanning verhoogt? Of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 03.08.2005 um 00:10 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:

Ik heb nog vragen en opmerkingen Bert:

1) Een hogere bandenspanning maakt dat de banden op de loopvlakken wat ronder worden, het contactoppervlak met de weg wordt dus kleiner. Om die reden is het ook goed voor het brandstofverbruik want je hebt minder wrijving. Het nadeel is echter dat de banden sneller op dat punt slijten.

>> Klopt, dit moet/kun je monitoren, door regelmatig vooral bij de aangedreven (achter)wielen te controleren of het profiel niet te "hol" wordt.
Dit wordt dus een kwestie van "leren spelen" met de beste bandenspanning.
Mijn ervaring tot nu toe is dat 0,2 a 0,3 boven de voorgeschreven spanning vaak wel werkzaam is.

Wanneer de bandenspanning te laag is slijten ze daarentegen sneller aan de buitenkant van de loopvlakken, je hebt dan meer last van wrijving en een hoger brandstofverbruik.

>> That's my girl!

Ik vraag me af of het geringere brandstofverbruik bij de dure bandensoort onder mijn auto wel opwegen tegen de hogere slijtage) ;

>> Controller zeker? Wellicht is dit in tienden euri per km te bepalen








2) Ik kan me voorstellen dat spoorvorming vermindert wanneer je de bandenspanning verhoogt omdat het contactoppervlak met het wegdek wordt verkleind, je maakt de banden op die plek als het ware wat smaller. Maar geldt dat dan alleen voor de voorbanden of ook voor de achterbanden?

>> Uiteraard wordt een band (fractioneel) ronder bij hogere spanning; zowel voor als achter. Het beste effect bereik je wel door alle banden in druk te verhogen; vóór stuur je mee en voel je de sporen in de weg in je stuurreactie, áchter is nog breder en kan toch ook veroorzaken dat hij "wat met zijn kont gooit"; ook dat geeft enige beweging om de middenas (bij een boot heet dat geloof ik "gieren" ??

De slijtage aan de achterbanden is bij een achterwielaandrijver sowieso al veel hoger dan bij de voorbanden.

>> Vertel......








3) Je zegt dat een bijkomend voordeel van een hogere bandenspanning de betere grip in de bochten is. Maar dat was juist een voordeel van brede banden ten opzichte van smalle banden als gevolg van het grotere contactoppervlak met de weg.

>> Njet; de betere grip komt voornamelijk door de minder hoge zijwangen, waardoor er minder "walk" is in de rubberverbinding tussen profiel (wegcontact) en velg (autocontact). Hoe hoger de zijwang, hoe beroerder de grip omdat de auto als het ware zijdelings over de wang van de band "heen rolt". Een plattere stugge zijwang brengt als het ware de kracht tussen velg en band (die jij immers uitoefent met je stuurinrichting) beter over naar de door jou gewenste vector tussen loopvlak en wegdek, om de stuurverandering om te zetten in een richtingsverandering van de gehele automassa; capito?

Dat verklein je toch juist weer wanneer je de bandenspanning verhoogt? Of zie ik iets over het hoofd?

>> verwaarloosbaar side-effect (spiering / kabeljauw verhaal)
De door een hogere spanning steviger zijwang en meer stabiele geleiding tussen velg en loopvlak geeft veel meer positief effect, dan de fractioneel bollere band een vermindering geeft van contactoppervlakte.

>> Overigens, realiser je wel, dat een auto slechts met 4 (oppervlakte)handjes aan rubber op de weg staat? Ook bij 200 kmh of tijdens een plensbui of in de sneeuw. Is het geen wonder dat je daar mee kunt rond rijden en ook nog eens een auto van 1500 kg of meer in een fractie van een seconde een andere richting mee uit kunt laten rijden? Dan is het niet zo raar dat een goede band zo verd... belangrijk is: rubberkwaliteit en wrijvingscoefficienten en profielvorm en constructie en kwaliteit van de gordelweefsels kunnen het verschil maken tussen net langs of tegen de boom/lantaarnpaal/voorligger etc ....
En dan lopen sommige mensen nog te zeuren over de meerprijs van een echt goede band




Ik hoop dat ik weer wat heb toegevoegd aan je kennismassa
Groetjes,
Bert

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 03.08.2005 um 09:10 Uhr   
Wow Bert, hoe heb ik ook maar éven kunnen denk dat ik jou kon betrappen op een dissonantie in je verhaal .

Maar je kennis is beslist indrukwekkend! Ik ga je cursus op een later tijdstip nog eens rustig een paar keer doorlezen. Én vanavond wat extra lucht in mijn banden pompen

Groetjes,
Joke


--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 03.08.2005 um 17:30 Uhr   
Bert schrieb:

Hoe hoger de zijwang, hoe beroerder de grip omdat de auto als het ware zijdelings over de wang van de band "heen rolt". Een plattere stugge zijwang brengt als het ware de kracht tussen velg en band (die jij immers uitoefent met je stuurinrichting) beter over naar de door jou gewenste vector tussen loopvlak en wegdek, om de stuurverandering om te zetten in een richtingsverandering van de gehele automassa; capito?

Hallo Bert,

Tot nu toe klopt je verhaal maar bij deze pasage heb ik een aantekening.....
Bovenstaand verhaal geld alleen in de bochten,want een band met een hoge wang verliest echt geen grip bij het rijden in rechte lijn!!!
Dat brede banden meer grip hebben en dus ook meer rolweerstand staat in schril konstrast met de luchtweerstand die bij verdubbeling van de snelheid kwadratisch toeneemt........
Verder niets dan lof!!

Ciao...Richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 03.08.2005 um 17:40 Uhr   


road-ster schrieb:

Hallo Bert,

Tot nu toe klopt je verhaal maar bij deze pasage heb ik een aantekening.....
Bovenstaand verhaal geldt alleen in de bochten,want een band met een hoge wang verliest echt geen grip bij het rijden in rechte lijn!!!

Verder niets dan lof!!



Nu moet ik Bert weer even te hulp schieten hoor .
Volgens mij bedoelt hij dat toch? Grip is met name een issue in bochten, en Bert heeft het dan ook over "het omzetten van een stuurverandering in een richtingsverandering van de auto". Dat doe je in een bocht.

Groetjes,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 03.08.2005 um 18:50 Uhr   


Cabrio-fan schrieb:



road-ster schrieb:

Hallo Bert,

Tot nu toe klopt je verhaal maar bij deze pasage heb ik een aantekening.....
Bovenstaand verhaal geldt alleen in de bochten,want een band met een hoge wang verliest echt geen grip bij het rijden in rechte lijn!!!

Verder niets dan lof!!



Nu moet ik Bert weer even te hulp schieten hoor .
Volgens mij bedoelt hij dat toch? Grip is met name een issue in bochten, en Bert heeft het dan ook over "het omzetten van een stuurverandering in een richtingsverandering van de auto". Dat doe je in een bocht.




Joke, dank je wel voor je moedig ingrijpen in deze

En Richard >> lees jij nog maar eens een keer mijn verhaal

Natuurlijk bedoelde ik hier de grip in de bochten, waarom zou ik anders hebben gesproken over een richtingsverandering?

Toedeloe,
Bert

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 03.08.2005 um 19:32 Uhr   
Bert schrieb:

En Richard >> lees jij nog maar eens een keer mijn verhaal

Natuurlijk bedoelde ik hier de grip in de bochten, waarom zou ik anders hebben gesproken over een richtingsverandering?

Toedeloe,
Bert

Ik heb je verhaal nog een keer gelezen maar voor de volledigheid van het verhaal had ik deze kanttekening,daar een weg niet louter uit bochten bestaat!!
Maar om je kennis nog even op de proef te stellen de volgende vragen:

1) Is de breedte van een aangedreven wiel rechtevenredig met het vermogen dat op de achterwielen word losgelaten?
2) Waarom word bv. bij een Ferrari achterbanden gebruikt waar verschillende soorten profiel zijn gebruikt?
3)Zit er verschil in de rolweerstand tussen een band met een richtingsgebonden profiel en een band met een gewoon loopvlak?

Succes!!

Richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 03.08.2005 um 20:05 Uhr   
Haha wat een gezwets,

Ik ken die Richard wel een beetje maar die moet je niet geloven hoor.
Hij wil altijd het laatste woord hebben

Wat ik jullie allen aanraad is te kijken naar een echte auto en dan mogen jullie raden welke dat dan is......

Suc6 verder.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :692
Mitglieder:    0
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.402.661

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Wie zahlst Du in kleinen Läden - Bäckerei, Metzgerei, Kiosk - am häufigste?

Mit Bargeld
Mobile Payment (Handy, Smartwatch...)
Bankkarte (giro-, ehm.ec-/Kredit-Karte)

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm