Onlangs had ik last van vermogensverlies en ik hoorde een blazend geluid bij gasgeven...alsof er een turboslang afgeschoten was.
Bij navraag garage werd mij verteld dat er helemaal geen wastegate op zit.
Blijkt dus toch het geval...facelift een externe WG, bij airbox. Pre-facelift heeft een magnetische koppeling op de compressor.
Na enkele dagen reed ik weg bij verkeerslicht, geen power en wel geblaas....totdat er een klepje leek dicht te gaan: geblaas stopte en weer het volle vermogen.
Ik had al een andere MAF besteld, maar nog niet ontvangen...lijkt nu ook niet meer nodig.
De wastegate/bypass lijkt weer te werken.
Zijn er nog dingen die ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen?
Reinigen? Smeren? Resetten kan blijkbaar ook...
Iemand ervaring met dit fenomeen?
Ik zit meer te denken aan de magneet koppeling van de kompressor in dit geval.
Zelf heb ik met mijn ex 230 kompressor eens gehad dat de slang eraf geschoten was van de kompressor, ook gigantisch blazen daardoor een geen vermogen, slangenklem goed vastgezet en weer klaar.
De FL modellen hebben geen magneetkopeling, maar de boost wordt geregeld met een recirculation flap...wanneer de boost niet nodig is gaat de lucht terug de airbox in.
Ik heb op de sloop een jonge gebruikte "gasklep" gevonden (hoewel de oude het nu ook weer goed doet...) die ik er een dezer dagen in ga zetten.
Maandag nog een grotere krukaspoelie+ riem er op gezet (Speer) en de andere riem ook vervangen.
Rijdt lekker!
Het koude start gerammel werd steeds erger en nu blijkt de kat niet helemaal organiek te zijn. De katalysator ligt los in de pot.....een nieuwe kat besteld...en ook meteen maar een andere einddemper (Powersprint)....middendemper laat ik vervallen.
Ironisch genoeg is het rammelen nu minder geworden: katalysator materiaal zal er wel grotendeels uitgerammeld en uitgeblazen zijn.
Volgende week worden de voorschermen aangepakt bij de plaatwerker/spuitert.
Dan kan ze er weer ff tegen....ik heb er dan wel weer ff genoeg geld in gestoken me dunkt.
Vandaag overigens weer in Limp-achtige mode gereden.
Dan krijg ik 'm met moeite boven de 3000rpm en schakelt ie ook niet lekker....veel te laat....maar dat komt omdat ik flink mot trappen om op snelheid te komen.
FF aan de OBD2-reader en het is weer opgelost.
Foutcode was iets van P0506....overslaan van cilinder 4.