| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Chiptuning SLK 230 ervaring? |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 21.07.2005 um 23:02 Uhr  
|
road-ster schrieb:
Hi Joke,
Kan ik me nog inschrijven bij je voor de vervolgcursus autotechniek?
Niet slecht....je mag naar de volgende ronde!!
Ik kan je hiér horen denken: ".......en dat voor een vrouw!"
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 21.07.2005 um 23:10 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
road-ster schrieb:
Hi Joke,
Kan ik me nog inschrijven bij je voor de vervolgcursus autotechniek?
Niet slecht....je mag naar de volgende ronde!!
Ik kan je hiér horen denken: ".......en dat voor een vrouw!"
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ooh...wat denk jij slecht over mij!!
Om eerlijk te zijn dacht ik,waar haalt ze die wijsheid vandaan?
Welterusten, Richard.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 22.07.2005 um 15:20 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 22.07.2005 um 16:18 Uhr ]
Van morgen bij de Bovag garage geweest waar wij de SLK gekocht hebben.
Tjonge ik stond versteld van service!
Nadat ze hem zelf bekeken hadden en niets konden vinden, zijn we met z'n 2en naar de MB dealer in Drachten gereden.
Daar hebben ze nageken en uitgelezen, niets te vinden, alleen dat de automaat 1x ooit een schakelfout gemaakt heeft.
Proeftit gemaakt, en men vond de motor juist heel erg mooi lopen (dat doet hij ook echt wel).
Stonden daar trouwens mooie SLK's
Dus het zal wel puur gevoel van mij zijn, of ik ben er allemaal al zo snel aan gewend.
Auto is gelijk aan alle kanten nageken, nergens een drupje olie, alles perfect!
Maar een dikke pluim voor de Bovag garage!
wat een service, ik was er om 9 uur en om 12 uur reed ik er weg.
Kosten....nul.
Echte service bestaat dus nog echt!
Dus tja....er staat nu niets meer in de weg om te gaan chiptuning
Zwaai Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenobersekundaner
Beiträge: 326
User seit 01.02.2005
| Geschrieben am 25.07.2005 um 14:44 Uhr  
|
road-ster schrieb:
Cabrio-fan schrieb:
road-ster schrieb:
Met nog een kleine aanvulling hierop......
Je kan de tuningkit bij Väth nog uitbreiden met scherpe nokkenassen
en daarmee komt het vermogen op ca 250pk!!!
Ciao,
Richard.
P.s. : Je nickname wordt dan veranderd in Speedy
Wat gebeurt er dan ook alweer? Blijven de kleppen dan niet langer en verder openstaan waardoor er meer verse lucht in de cylinders kan en de "gebruikte" lucht er beter uit kan?
Zoiets was het hè?
Groetjes,
Joke
Hi Joke,
Kan ik me nog inschrijven bij je voor de vervolgcursus autotechniek?
Niet slecht....je mag naar de volgende ronde!!
Richard.
De nokkenassen worden niet echt "scherper", maar de kleppen blijven gewoon langer openstaan en de nokken zijn 360 graden lang. Hierdoor komt er inderdaad meer mengsel in de cilinders en dus meer vermogen, maar ook veel meer verbruik !!
Groeten,
Ard
--
Ard, SLK 200 rood 1996, chassisnummer ..0000615
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an ardvw28 Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 15:18 Uhr  
|
ardvw28 schrieb:
De nokkenassen worden niet echt "scherper", maar de kleppen blijven gewoon langer openstaan en de nokken zijn 360 graden lang. Hierdoor komt er inderdaad meer mengsel in de cilinders en dus meer vermogen, maar ook veel meer verbruik !!
Nu gaat er een nieuwe dimensie voor me open, óf ik begrijp het gewoon niet . Wat bedoel je met "....de nokken zijn 360 graden lang?" Ik wist niet dat lengte ook in graden wordt gemeten, je hebt wel lengtegraden en breedtegraden, maar dat is weer iets anders geloof ik .
Bedoel je met je opmerking misschien dat de nokken 360 graden ronddraaien? Of dat ze geen "scherpe" punt maar een ronding hebben? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat in de volksmond "scherpe" nokken juist "stomp" zijn, zodat de kleppen langer blijven openstaan. Echt "scherpe" (spitse) nokken tillen de klep alleen verder omhoog maar zodra de nok doordraait klapt de klep ook razendsnel weer dicht.
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 18:19 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
ardvw28 schrieb:
De nokkenassen worden niet echt "scherper", maar de kleppen blijven gewoon langer openstaan en de nokken zijn 360 graden lang. Hierdoor komt er inderdaad meer mengsel in de cilinders en dus meer vermogen, maar ook veel meer verbruik !!
Nu gaat er een nieuwe dimensie voor me open, óf ik begrijp het gewoon niet . Wat bedoel je met "....de nokken zijn 360 graden lang?" Ik wist niet dat lengte ook in graden wordt gemeten, je hebt wel lengtegraden en breedtegraden, maar dat is weer iets anders geloof ik .
Bedoel je met je opmerking misschien dat de nokken 360 graden ronddraaien? Of dat ze geen "scherpe" punt maar een ronding hebben? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat in de volksmond "scherpe" nokken juist "stomp" zijn, zodat de kleppen langer blijven openstaan. Echt "scherpe" (spitse) nokken tillen de klep alleen verder omhoog maar zodra de nok doordraait klapt de klep ook razendsnel weer dicht.
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
hallo Joke,
Ik zal je proberen het uit te leggen,maar is wel een technisch verhaal.....
Er bestaat een zgn.kleppendiagram waarin het verbrandingsproces uiteen is gezet in 4 processen(het 4-takt principe) t.w. de inlaat,compressie,arbeids en als laatste uitlaatslag en dit proces beslaat 720 graden......
Door de poelie van de krukas 2x zo groot te maken als de poelie van de nokkenas,in de verhouding 1:2 moet deze dus 2x 360 graden afleggen t.o.v. de krukas!
De vorm van een scherp nokprofiel is eigenlijk stomp van vorm en dit is gedaan om de klep langer open te laten staan.
Groetjes,
Richard
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 18:25 Uhr  
|
road-ster schrieb:
hallo Joke,
Ik zal je proberen het uit te leggen,maar is wel een technisch verhaal.....
Er bestaat een zgn.kleppendiagram waarin het verbrandingsproces uiteen is gezet in 4 processen(het 4-takt principe) t.w. de inlaat,compressie,arbeids en als laatste uitlaatslag en dit proces beslaat 720 graden......
Door de poelie van de krukas 2x zo groot te maken als de poelie van de nokkenas,in de verhouding 1:2 moet deze dus 2x 360 graden afleggen t.o.v. de krukas!
De vorm van een scherp nokprofiel is eigenlijk stomp van vorm en dit is gedaan om de klep langer open te laten staan.
Groetjes,
Richard
En nu in gewoon Nederlands Richard: draaien de nokken nou 360 graden rond zoals ik stel, of zijn ze 360 graden lang zoals Ard stelt? Meer betwist ik toch niet?
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 18:32 Uhr  
| En nu in gewoon Nederlands Richard: draaien de nokken nou 360 graden rond zoals ik stel, of zijn ze 360 graden lang zoals Ard stelt? Meer betwist ik toch niet?
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ha Joke,
Ze zijn 360 graden rond!!!
Dacht het te verduidelijken met een achtergrond verhaal......
Groetjes,
Richard. | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 25.07.2005 um 19:16 Uhr  
|
ardvw28 schrieb:
De nokkenassen worden niet echt "scherper", maar de kleppen blijven gewoon langer openstaan en de nokken zijn 360 graden lang. Hierdoor komt er inderdaad meer mengsel in de cilinders en dus meer vermogen, maar ook veel meer verbruik !!
Excuseer, maar dat is (motor)technisch volgens mij alleen maar weten hoe de klok luidt, maar de klepel???
Immers:
a. Nokken zijn dus NOOIT 360 graden "lang", want dan zouden het SCHIJVEN zijn en verandert de klepstand daarmee dus nooit niet never!
b. Een z.g.n. "scherpe" nokkenas heeft juist stompe, relatief lange nokken (lang in de zin van de "openstaande" nokhoek) , waardoor de kleppen langer open blijven staan en er dus meer tijd per omwenteling is om in- en uitlaatgassen te "ventileren". Nou kan dat proces weer niet al te lang zijn, want dan staan de kleppen weer te lang open indien hetzij de aanzuigslag of de arbeidslag al weer aan de orde zijn, hetgeen het ventilerende effect uiteraard weer teniet doet of juist gaat tegenwerken, waardoor weer vermogensverlies, onregelmatige loop of zelfs uitlaatexplosies dan wel juist terugslag optreedt.
Waarom wordt zo'n nokkenas met langere nokken dan "scherp" genoemd? Omdat de DALEN "scherper" zijn, m.a.w. de kleppen staan door de kortere dalen ook korter dicht en de klepwerking en benodigde klep-overlap is hierdoor meer kritisch, dus "scherp".
Cabrio-fan schrieb:
Nu gaat er een nieuwe dimensie voor me open, óf ik begrijp het gewoon niet . Wat bedoel je met "....de nokken zijn 360 graden lang?" Ik wist niet dat lengte ook in graden wordt gemeten, je hebt wel lengtegraden en breedtegraden, maar dat is weer iets anders geloof ik .
Bedoel je met je opmerking misschien dat de nokken 360 graden ronddraaien? Of dat ze geen "scherpe" punt maar een ronding hebben? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat in de volksmond "scherpe" nokken juist "stomp" zijn, zodat de kleppen langer blijven openstaan. Echt "scherpe" (spitse) nokken tillen de klep alleen verder omhoog maar zodra de nok doordraait klapt de klep ook razendsnel weer dicht.
Groetjes, Joke
Compliment voor Joke, zij weet weliswaar niet 100% exact hoe het komt dat de klok luidt, maar ze weet in ieder geval de klepel wel te hangen
Joke, nog ff doorstuderen in een boek over motorentechniek en je verslaat (bijna) iedereen op dit forum
O ja, we zouden het bijna vergeten, nog even "tuning" en de kwestie van de poelie-discussie.
Het zou dus kunnen zijn dat zowel Richard als o.g. elk wat gelijk hebben, nl:
Richard (Brabus) zegt: de krukaspoelie wordt groter.
Bert (Väth) zegt: de Übersetzung (overbrengingsverhouding) van de kompressor wordt aangepast.
Mogelijk gebeurt bij deze tuningvorm beide: de krukaspoelie wordt ca. 10 - 13% groter, waardoor de riem een hogere omtreksnelheid krijgt, en de poelie van de kompressor wordt nog verder verkleind, waardoor de kompressor een relatief nog hoger toerental krijgt, waardoor de kompressordruk en het verplaatste inlaatluchtvolume significant toeneemt.
Mijn 5 eurocent,
Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :810 Mitglieder: 5 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|