| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Chiptuning SLK 230 ervaring? |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 18.07.2005 um 23:44 Uhr  
| Hoi, wat een oeverloze discussie gaan jullie hiervan maken boys & girl!
Die waardevermindering door tuning is immers maar zeer betrekkelijk:
A. Je hoeft het er bij inruil niet persé bij te vertellen......
B. Vaak gaat een getunede auto zelfs langer mee, omdat je uiteindelijk maar zelden het volledige méérvermogen aanspreekt; als ik met mijn AMG rond de 120 rijd, heb ik daar toch ook niet meer pk's voor nodig??
Sterker nog, dan loopt mijn motor amper meer dan stationair
C. Wat is nou dat beetje extra waardevermindering van een paar euro per dag van die toch al zo dure SLK voor al dat meerplezier
D. Die big smile op je toet als je al die extra paardjes de sporen geeft; die is pas echt onbetaalbaar
My 5 cents,
Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.07.2005 um 00:11 Uhr  
| Hoi Richard.
Ja, bij een AMG is alles onderhuids anders. Feitelijk is alleen de carosserie min of meer het zelfde (boven de taille dan tenminste, want ook de voor- en achterbumperschermen en onder- en zijkanten zijn anders...)
Maar met name natuurlijk de motor/het interieur/de besturing en geometrie van de wielophanging en torsiestaven/de vering en schokbrekers/de voor- en achterremmen/ de automaat + software daarvan/ de aandrijflijn etc. etc. is aangepast aan het veel hogere vermogen en koppel. Maar vergeet daarbij niet dat dan ook vrijwel het dubbele is van dat van een 200k of 230k.....
Met mijn vorige 200k getuned heb ik nooit problemen gehad qua aandrijflijn of remmen; voor zover mij bekend is het lopend werk van de 200k/230k/320 vrijwel identiek, dus er zit wel wat reserve in!
Overigen reed ik er met mijn door Väth perfect getunede 200k met gemak een 320 uit! Zelfde vermogen, meer en beter koppelbereik en relatief veel lichter
Voor wat het waard is!
Groet, Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 09:39 Uhr  
|
Bert SLK32AMG schrieb:
Ja, bij een AMG is alles onderhuids anders. Feitelijk is alleen de carosserie min of meer het zelfde...........
Overigens reed ik er met mijn door Väth perfect getunede 200k met gemak een 320 uit! Zelfde vermogen, meer en beter koppelbereik en relatief veel lichter
Voor wat het waard is!
Groet, Bert
Dat is wel zo, de AMG is een totaal andere auto, nauwelijks te vergelijken met een getunede 230K. Maar dat een 230K voldoende marge heeft geloof ik best, een Merc is zo'n robuust apparaat! Als je nou dag in dag uit als een bezetene tekeer gaat met je getunede bolide en continu de grenzen opzoekt, dan kan ik me voorstellen dat de levensduur zwaar beperkt wordt, maar geldt dit niet ook voor een ongetunede SLK? Zelf ben ik altijd heel "voorzichtig" en secuur met mijn auto's en zoek ik zelden de verste grenzen op. Dat zou ik ook niet doen als hij getuned zou zijn, maar dán zou je al een heel stuk verder moeten zoeken voordat je die grens vindt .
Maar goed, ik weet dan wel dat m'n SLK altijd als een prinsesje behandeld is, het gaat echter om het aura dat om een getunede auto heen hangt en dat het beeld van een potentiële koper kleurt.
Als ik de aanpassingen er echter uit kan halen zodat een volgende eigenaar er niets van weet, ook niet bij een aankoopkeuring (op het Duitse forum noemden ze dit trouwens bedrog ) dan zou het wat anders zijn. Ik zou dat vooraf met Väth willen afstemmen.
Eerst maar eens wachten op de offerte.
Ik heb trouwens nooit in een 320 gereden, maar op papier ben ik er niet zo van onder de indruk. Hij heeft maar 20 PK meer dan de 230K en is slechts 0,4 sec sneller in de sprint van 0-100. Maar daar heeft hij dus wel zes cylinders van bijna een liter extra in vergelijking tot de 230 voor nodig . Voor mijn gevoel is dit een overbodig model geweest, ik geloof ook niet dat hij zo goed verkocht. Oók al vanwege de behoorlijk hogere aanschafprijs en onderhoudskosten (i.v.m. de V6).
Met andere woorden: als ik m'n 230 laat tunen moet ie toch wel een heel stuk beter gaan presteren dan een 320. Maar dat beloven ze ook geloof ik.
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.07.2005 um 12:19 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
road-ster schrieb:
Groenteboer schrieb:
HAHA ja joh laat er toch es met rust!
Nou,dat kan ook wel wat vriendelijker......
Ik hoop niet dat je me uitlacht,want ik voel me wat ongemakkelijk
bij die uitspraak.....
Richard.
Ooh, come on, Richard, hij maakt maar een grapje, trek het je toch niet persoonlijk aan !
Hehe ja, sjorrie El Ricardo. Inderdaad was dat voor de geinmakerij natuurlijk. Ik vond het zo'n grappige/opmerkelijke opmerking van Jook dat "laat me maar even met rust". Dat ik daar meteen even een zwaai aan gaf, maar zoals je kon zien probeerde ik die zwaai meteen teniet te doen door zelf ook weer lastig te zijn. Nougoed, voor zover de poging tot uitleg.
Mijn excuses voor de consternatie dat dit veroorzaakte ik ben ook niet helemaal 100%.
En het zal zeker leuk zijn,... als er ECHT zo'n 40-50 PK en zo'n 60nm koppel uit de 230 extra gehaald kunnen worden! Zou het nog effect hebben op de beurten bij de dealer? Dat ze dan bv de kennis van bepaalde zaken/onderdelen/afstellingen niet hebben?
--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 19.07.2005 um 12:58 Uhr  
|
groenteboer schrieb:
Zou tunen nog effect hebben op de beurten bij de dealer? Dat ze dan bv de kennis van bepaalde zaken/onderdelen/afstellingen niet hebben?
Ja, goeie vraag! Ze sluiten de software van de auto natuurlijk aan op de computer welke vervolgens wordt uitgelezen. Misschien slaat die computer wel totaal op tilt . In ieder geval is daar niet te verbergen dat hij getuned is .
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :863 Mitglieder: 6 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|