| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Chiptuning SLK 230 ervaring? |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenobersekundaner
Beiträge: 326
User seit 01.02.2005
| Geschrieben am 27.07.2005 um 13:47 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
road-ster schrieb:
hallo Joke,
Ik zal je proberen het uit te leggen,maar is wel een technisch verhaal.....
Er bestaat een zgn.kleppendiagram waarin het verbrandingsproces uiteen is gezet in 4 processen(het 4-takt principe) t.w. de inlaat,compressie,arbeids en als laatste uitlaatslag en dit proces beslaat 720 graden......
Door de poelie van de krukas 2x zo groot te maken als de poelie van de nokkenas,in de verhouding 1:2 moet deze dus 2x 360 graden afleggen t.o.v. de krukas!
De vorm van een scherp nokprofiel is eigenlijk stomp van vorm en dit is gedaan om de klep langer open te laten staan.
Groetjes,
Richard
En nu in gewoon Nederlands Richard: draaien de nokken nou 360 graden rond zoals ik stel, of zijn ze 360 graden lang zoals Ard stelt? Meer betwist ik toch niet?
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Nee, ik bedoelde dat de nokken over de hele as in het rond aanwezig zijn, dit noemen ze een 360 graden nokkenas, omdat de kleppen als het ware bijna altijd open staan.
--
Ard, SLK 200 rood 1996, chassisnummer ..0000615 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an ardvw28 Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 27.07.2005 um 22:01 Uhr  
| Ard schrijft:
"ik bedoelde dat de nokken over de hele as in het rond aanwezig zijn, dit noemen ze een 360 graden nokkenas, omdat de kleppen als het ware bijna altijd open staan."
Nou moet ik toch echt even motortechnisch gaan optreden lieve mensen, voordat jullie dat als waarheid gaan aannemen >> "omdat de kleppen als het ware bijna altijd open staan"
Want in werkelijkheid staan zowel inlaat- als uitlaatklep zeker 60% van de tijd beide DICHT en maar in zo'n 10 - 12% van de tijd SAMEN open. De rest van de arbeidscyclus, dus zo'n 28 - 30% van de tijd staat of de een of de ander open. Stel je eens voor dat het andersom is (zoals Ard stelt: dat ze bijna altijd open staan >> waar haal je dan de compressie en de arbeidsslag vandaan? Bij elk van deze slagen staan de kleppen echt wel dicht, anders stond je motor alleen maar wat te lekken, te blazen en te puffen
Vandaar even een stukje motortechniek:
Kleppendiagram
Zoals we in mijn vorige bijdrage hebben gezien, maakt de viertaktmotor per arbeidscyclus vier zuigerslagen: de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag.
Bij elk van deze slagen draait de krukas een halve omwenteling (180°) rond, in totaal duurt de arbeidscyclus daarmee 2 omwentelingen = 720°.
Tijdens de inlaatslag beweegt de zuiger vanaf het bovenste punt in de cilinder (BDP) naar het onderste punt (ODP). Bij de uitlaatklep is dat juist omgekeerd (van ODP naar BDP). Tijdens de inlaatslag staat de inlaatklep open en tijdens de uitlaatslag staat de uitlaatklep open.
In totaal draait de krukas dus twee omwentelingen rond, wat in een kleppendiagram door middel van de kleppentijden (in krukasgraden) zichtbaar kan worden gemaakt. In werkelijkheid openen en sluiten de kleppen niet precies in de dode punten. De inlaatklep heeft ‘vooropening’ om de vulling van de cilinder te verbeteren en de verbrande gassen zo vroeg mogelijk weg te blazen. De nasluiting van de inlaatklep dient voor een betere cilindervulling en het voorkomen van schokgolven in de gasstroom. De vooropening van de uitlaatklep zorgt voor een snelle afbouw van de gasdruk en voorkomt tegendruk op de zuiger. De nasluiting van de uitlaatklep geeft een betere / langere afvoer van de uitlaatgassen. Vooropening en nasluiting worden ook beïnvloed door eventuele variaties in de klepspeling. De mate van vooropening en nasluiting bepaalt het karakter van een motor.
Voorbeeld: een “standaardmotor” met een goed rendement en een relatief hoog koppel bij laag toerental heeft een “tamme” nokkenas met bijvoorbeeld als kleppendiagram: -12º en 48º voor de inlaatklep en -52º en 8º voor de uitlaatklep. De inlaatklep opent in dit geval 12º vóór het bovenste dode punt (BDP) en sluit 48º na het onderste dode punt (ODP). De inlaattijd (in graden) duurt daarmee dus 12º+180º+48º=240º. Op de totale omwenteling van 720º per arbeidcyclus betekent dit dat de inlaatklep 1/3 van de cyclus open staat of open dan wel dicht gaat.
Op dezelfde manier is de uitlaattijd te berekenen. De uitlaatklep opent 52º voor het onderste dode punt (ODP) en sluit 8º na het bovenste dode punt (BDP). De uitlaattijd duurt ook hier: 52º+180º+8º=240º.
Een sportieve motor met meer vermogen en een hoger koppel bij hoger toerental heeft een “scherpere” nokkenas met bijvoorbeeld het kleppendiagram: -30º / 72º en -72º / 30º. Hier is de totale inlaat- en uitlaattijd elk dus 282º. De kleppen van de sportievere motor staan hier zo'n 282º-240º=42º langer open. Als je een kleppendiagram goed bekijkt zie je uit de waarden tevens dat de uitlaatklep nog niet geheel gesloten is, terwijl de inlaatklep al bezig is open te gaan. Dit verschijnsel noemt men klepoverlap. Die overlap is nodig voor het in stand houden van een snelle gasstroom. In dit voorbeeld hebben de scherpere nokkenassen een grotere klepoverlap (hier ca. 60º in plaats van 20º).
Deze klepoverlap kan echter ook verstorend werken, met name bij een lager motortoerental. Bij de moderne relatief hoog opgevoerde auto’s behoort een slecht stationair draaiende motor evenwel tot het verleden. Dat is te danken aan vierkleppen-techniek, variabele nokkenastiming, een variabel inlaatvolume en computergestuurde injectie en ontsteking. Bij een scherpere nokkenas kan ook het maximum toerental van de motor verder toenemen, met als gevolg een hogere belasting van het kleppenmechanisme. De vraag is dan weer welke toerentallen dat mechanisme kan verdragen. Een goed geconstrueerde scherpere nokkenas heeft daarom een aangepast kanalensysteem voor extra smering van de nokken en lagers. Ook worden, om ‘zwevende kleppen’ te voorkomen, vaak stuggere of dubbele klepveren gemonteerd.
Maar daarover later nog maar eens meer (bij voldoende belangstelling / commentaar).
Groet’n
Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 27.07.2005 um 22:49 Uhr  
| Als we Bert toch niet hadden!
Ik ga het morgen uitgebreid en aandachtig lezen en in me opnemen Bert, nu zijn mijn bovenkamers na een lange dag hersenarbeid al genoeg gepijnigd en willen ze alleen maar rust .
Maar alvast hartelijk dank!
Groetjes,
Joke
PS: de tuningknoop is nagenoeg doorgehakt, en dat niet alleen, de velgen moeten er ook aan geloven .
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 28.07.2005 um 08:00 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von groenteboer am 28.07.2005 um 09:02 Uhr ]
road-ster schrieb:
Een mooi systeem van de Honda S2000 met z'n VTEC-systeem,waarbij op één nokkenas twee soorten nokprofiel zijn aangebracht, een tamme en een scherpe nok,die bij een toerental van 5000 omw/min mechanisch wordt verplaatst. Hierbij haalt men uit slechts 2.0L een vermogen van 240 PK!!!
Ja dat hebben we inmiddels mogen meemaken!
@Jook: Dat is leuk zeg, ben erg benieuwd of het gaat bevallen en hoe groot de financiele schade uiteindelijk gaat worden en vooral hoeveel pk/nm-winst daarmee behaald is en of je dat (erg) goed merkt. Zou de motor daar wellicht ook iets anders door gaan klinken bijvoorbeeld, en hoe zou het met het verbruik staan he na de actie?
Maar je velgen vervangen? Op je plaatjes te zien begon je met de 230K velgen (die ik ook heb) en toen een ander glimmend setje,... en nu dan weer andere? Had je al bepaalde op het oog? 17" ? Of maak je het nog gekker?
edit: oh ik zie al in duitse forum dat je het hebt over MB Algedi ...via snel googlewerk kom ik op een velg met 10 spaken, die toch wel enige gelijkenis vertonen met wat je al hebt toch? Al heb je nu "slechts" 7 spaken
--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 28.07.2005 um 23:29 Uhr  
|
Bert SLK32AMG schrieb:
Nou moet ik toch echt even motortechnisch gaan optreden lieve mensen, voordat jullie dat als waarheid gaan aannemen.............................................................................................................................................................................................................................
Maar daarover later nog maar eens meer (bij voldoende belangstelling / commentaar).
Groet’n
Bert
Hi Bert,
Ik denk dat ik het wel snap, nogmaals dank voor je verhaal. Ik vraag me alleen af waarom de inlaat- en uitlaatgassen bij hogere toerentallen niet vermengd raken en bij lage toerentallen wel. Is dat omdat ze bij hogere toetentallen met meer kracht de zuigers in en uit worden gespoten/geduwd en dat de twee elkaar passerende stromen daardoor niet de kans krijgen te mengen, terwijl ze bij lage toerentallen, gechargeerd gezegd, meer naar binnen of naar buiten dwarrelen?
Als je weer eens zin hebt om wat uit te leggen: ik ben al een hele tijd op zoek naar hoe nou precies een automatische vernellingsbak werkt. Ik weet het wel ongeveer, zo van vloeistof-koppeling en twee tegen elkaar draaiende sinaasappelschijven met olie ertussen die ook gelokt kunnen worden, maar exact, liefst inclusief plaatjes, weet ik het nog steeds niet. Ik heb al gezocht op internet (Google) maar geen resultaat.
Alvast dank en groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 29.07.2005 um 00:08 Uhr  
|
@Jook: Dat is leuk zeg, ben erg benieuwd of het gaat bevallen en hoe groot de financiele schade uiteindelijk gaat worden en vooral hoeveel pk/nm-winst daarmee behaald is en of je dat (erg) goed merkt. Zou de motor daar wellicht ook iets anders door gaan klinken bijvoorbeeld, en hoe zou het met het verbruik staan he na de actie?
Maar je velgen vervangen? Op je plaatjes te zien begon je met de 230K velgen (die ik ook heb) en toen een ander glimmend setje,... en nu dan weer andere? Had je al bepaalde op het oog? 17" ? Of maak je het nog gekker?
edit: oh ik zie al in duitse forum dat je het hebt over MB Algedi ...via snel googlewerk kom ik op een velg met 10 spaken, die toch wel enige gelijkenis vertonen met wat je al hebt toch? Al heb je nu "slechts" 7 spaken
Hi Groent,
Wat een vragen weer . Maar op een aantal kan ik inmiddels al antwoord geven:
Velgen
Die andere set zijn wintervelgen met winterbanden. Dus dat was geen "change". De originele 230 FL-set heb ik altijd een beetje truttig gevonden, ik houd meer van spakige velgen.
De Algedi velgen kosten bij de MB-dealer in Nederland € 1400, nog zonder banden! Dat wordt me te gortig. Richard heeft echter mooie AMG Styling IV velgen + banden voor me gevonden in de Kleinanzeigen. Van een Duitser in Kleef geweest en daar heb ik op geboden. Zaterdag gaan we ze ophalen met de Outlander. Zie foto.
Maten: voor 225/45 17", achter 245?40 17". 18" heb ik overwogen, maar dan worden de banden me te breed voor een 230.
Tuning
Zaterdag 13 augustus gaan we naar Väth in Hosbach (bij Frankfurt) voor de V23K-kit en de grotere LLK (intercooler). Misschien ook de einddemper (ESD), maar daarvan wil ik eerst het geluid horen, mag niet te asociaal klinken. Verder komen er nog (gele) sport-Koni's onder want ik vind hem te zacht geveerd. Hoeft voor mij niet zo comfortabel allemaal .
Verbruik/ weggedrag
Na 13 augustus .
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 29.07.2005 um 07:53 Uhr  
| Hi Joke,
Ben echt super benieuwd naar je ervaringen straks.
Klinkt allemaal erg ok.
Nou nog effe vraag!
Overal lees je het advies na de tuning tanken met octaan gehalte 98.
In hoeverre is/word het een probleem als je dat niet doet?
Ik kan nl hier in de buurt dit nergens meer tanken.
Heb wat navraag gedaan, ja dan moet je 95 tanken en gaan klooien met een vlesje wat je er extra bij moet gaan gooien.
Zie ik niet helemaal zitten.
Zwaai Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 29.07.2005 um 09:03 Uhr  
|
SLKram schrieb:
Hi Joke,
Ben echt super benieuwd naar je ervaringen straks.
Klinkt allemaal erg ok.
Nou nog effe vraag!
Overal lees je het advies na de tuning tanken met octaan gehalte 98.
In hoeverre is/word het een probleem als je dat niet doet?
Ik kan nl hier in de buurt dit nergens meer tanken.
Heb wat navraag gedaan, ja dan moet je 95 tanken en gaan klooien met een vlesje wat je er extra bij moet gaan gooien.
Zie ik niet helemaal zitten.
Hi André,
Op het risico af dat ik weer door Bert word gecorrigeerd (prima hoor Bert, graag zelfs) heb ik er het volgende van begrepen:
Door de hogere laaddruk stijgt de temperatuur van het mengsel in de cylinder waardoor de kans op zelfontbranding (detonatie, pingelen) groter is. Een hoger octaangetal (niet gehálte!) voorkomt dit. Als je RON 95 tankt zal een moderne motor niet gaan detoneren omdat daar een bescherming tegen is ingebouwd, de motor neemt dan als het ware een tandje terug en zal misschien de laaddruk en daardoor de temperatuur niet zo hoog op laten lopen (weet ik niet precies). Maar dan heb je dus ook weinig aan je tuning want de prestaties zijn minder.
Wat ik straks moet gaan tanken moet ik even uitzoeken, ik tank nu meestal ook al V-Power, dat is RON 97 (dus niet zoals ze zeggen RON 95) en mogelijk is dat genoeg, moet ik even overleggen met Väth. Af en toe een tankje 95 is niet erg, maar je moet natuurlijk streven naar het optimale.
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 29.07.2005 um 14:03 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 29.07.2005 um 14:45 Uhr ]
Hi Joke,
Ok ik kan je helemaal volgen.
Het probleem zit er dus wel in dat RON 98 in nederland helemaal geaat verdwijnen.
Maar mogelijk is inderdaad dat V-Power een alternatief is.
Ben toch niet van plan om met flesjes enzo in de weer te gaan.
Lees trouwens dat het octaan gehalte van v-power in duitsland 100 is.
Bij de weg, zit ik nog te dubbe of naar Vath of naar bullpower.
De 1 is ruim 400km rijden de ander 20km maar.
als er iets mee is......
Oh ook misschien wel grappig om te vermelden.
Na nog maar weer eens rond te vragen, bleek dat MB dealers zijn die de auto's weg brengen naar http://www.digitune.nl/ en naar http://www.bullpower.nl.
Ze zullen er niet mee te koop lopen, maar als je bv een Vito koopt, kun je deze, af MB dealer laten tunen.
Zwaai
Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :724 Mitglieder: 0 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|