Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 25.07.2005 um 21:31 Uhr  
| Even tijd voor een bakkie.....
[B]Het principe van de 4-takt verbrandingsmotor >[B]
Het woord 4-takt duidt op de 4 x 180 graden slagen van de krukas van de motor: inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag, uitlaatslag.
[B]Inlaatslag[B]: bij deze slag staat de inlaatklep open doordat de inlaatnok van de nokkenas er langs komt en wordt er via de inlaat verse lucht en brandstof (mengsel) aangezogen (of door een turbo of compressor geperst) in de verbrandingsruimte doordat de zuiger zich naar beneden beweegt.
[B]Compressieslag[B]: bij deze slag staan alle kleppen dicht en beweegt de zuiger zich naar boven. Er wordt nu mengsel gecomprimeerd.
[B]Ontsteking[B]: vlak voordat de zuiger het bovenste dode punt (BDP) heeft bereikt, wordt er een vonk gemaakt via de bougie.
[B]Arbeidsslag[B]: op dit moment treedt er verbranding van het brandstofmengsel op en wordt de zuiger door de expanderende verbrandingsgassen naar beneden gedrukt.
[B]Uitlaatslag[B]: omstreeks het onderste dode punt (ODP) van de zuiger gaat, afhankelijk van de kleptiming, de uitlaatklep open doordat de uitlaatnok van de nokkenas er langs beweegt.
Wanneer de zuiger weer naar boven gaat, wordt het verbrande mengsel via de openstaande uitlaatklep naar buiten gedrukt.
Wanneer de zuiger weer bovenaan is (BDP) gaat de uitlaatklep dicht. Afhankelijk van de kleptiming gaat (even van tevoren) de inlaatklep open en het 4-slag principe herhaalt zich.
Hieronder alvast de afbeelding van de inlaatslag.
Let hierbij en bij alle volgende plaatjes op de wijzigingen in de stand van de krukas en de nokkenas (dubbele in dit geval).
Ik hoop dat het wat toevoegt aan de discussie
Bert
PS, omdat ik maar 1 plaatje per bericht kan inzenden, moeten er hierna nog wel 4 in de goede volgorde komen. Excuses daarvoor....
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 22:26 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
Bert SLK32AMG schrieb:
Sorry, voor wie het zich afvraagt: de in mijn tekst moest er voor zorgen dat de tekst vet wordt; maar ja, dat werkt kennelijk dus niet meer....
FF met Torsten bespreken
[B]Test
Hmm, er gebeurt hier wel iets geks: bij mij wordt jóuw tekst opeens wel vet en mijn eigen tekst ook, maar bij mij blijft de eerste [B] staan
Even cursief testen.......
Doei,
Joke | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| |
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 25.07.2005 um 22:38 Uhr  
| Bedankt voor deze opfriscursus Bert! Altijd goed om weer eens te lezen van "hoe zat dat ook alweer". Nu weet ik zelfs wat die klepel daar in die klok doet! Alleen waar de term "scherpe" nok vandaan komt is helemaal nieuw voor me. En verder wilde ik alleen Ard even plagen met z'n "lengtegraden" . Maar jullie gaan daar erg serieus op in haha, moet ik het weer verklappen .
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|