Gezien in men ander topic ik geen reactie krijg maar een nieuw opgestart.
Heeft iemand hier al zijn waterkoel circuit zelf ontlucht.
Volgens het werkplaats handboek moet dit bij Mercedes met behulp van een druksysteem gedaan worden, is ten andere +/- zelfde systeem als bij porsche. Ik vroeg me af of dit echt noodzakelijk is of dat men de zaak op de gewone manier kan ontluchten ttz. motor warm laten worden tot als motor ventilator aanslaat en dat met verwarming vol open?
thanks voor de medewerking
Thanks Jove, had het ondertussen via de Mercedes dealer gecheckt en volgens hem staat de door mij beschreven Mercedes wijze ook zo beschreven in hun werkplaats handboek echter doen zij het ook .................op de conventionele wijze.
Maw. zoals ikzelf en op het ander forum beschreven met nogmaals thanks aan Jove
Ten einde dat andere mensen er ook wat aan hebben.
Waterkoelsysteem is ondertussen pak weg een maand op de conventionele manier ontlucht en ondertussen een 600 tal km gereden en alles verloopt normaal.
MAW wat in het werkplaatsboek staat over dit item slaat zo goed als nergens op en misschien wel met de bedoeling om bij iedere manipulatie van het watercircuit naar de dealer/garage toe te gaan.
Voor alle duidelijkheid Dealer Boone in EKe vertelde mezelf dat hij het ook op de gewone wijze doet
Hallo, soms gaat het lampje van de koelvloeistof branden tijdens het rijden. Als ik dan de snelheid terugbreng naar plm 50 km. gaat het lampje weer uit. Het gebeurt echter niet altijd. Kan dat een reden zijn om te moeten ontluchten< Het waterniveau is ok. Groet, Ceeswb.
Indien je verwarming ook gebrekkig werkt ( weinig warmte ) dan kan dit er mee te maken hebben.
Denk echter dat je het bij een slecht of niet werkende ventilator moet zoeken.
Deze is eenvoudig te testen door de bedrading te ontkoppelen en rechtstreeks 12 volt er op te plaatsen. Je kan ook stationair de motor laten warm lopen met verwarming op maximum en zien of hij inslaat voor dat je controle lampje gaat branden.
Slaat hij niet in dan = 2 mogelijkheden de sensor of de ventilator zelf zie test methode hier boven. Doet de ventilator het wel met rechtstreeks 12 volt dan is het de sensor die zit meestal ook ergens op de radiator.
Deed je ventilator het wel, des te beter. Stop de motor. Laat hem 10 minuten afkoelen en !met handschoenen aan! langzaam de dop van het koelstof reservoir verwijderen, eventuele lucht zal dan ontsnappen. Stop er terug op en klaar is kees.
Laat achteraf weten of het hielp ........dan hebben we er allemaal wat aan
Succes