Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.01.2005 um 22:11 Uhr  
| Het schakelgedrag van mijn huidige SLK is in vergelijking met de ervaring die ik heb met een aantal andere auto’s met automaat opvallend anders. Ik baseer me daarbij vooral op mijn praktische ervaring met bijvoorbeeld een VW Passat VR6 die ik heb gehad en met de Mercedessen C-klasse (met kompressor) die mijn vader heeft gereden.
Het volgende valt me dan op:
1. Na de kick-down duurt ongeveer 1 tot 2 seconden voordat een lagere versnelling wordt opgepakt.
2. Volgens het boekje wordt het maximum vermogen behaald bij 5300 tpm. Bij volgas schakelt mijn auto over bij iets meer dan 5500 tpm, klinkt dus logisch. Maar ik heb het gevoel (weet het dus niet zeker) dat na ongeveer 4500 tpm het vermogen vrij snel daalt en dus de trekkracht afneemt. Dan zit ik tijdens een jankende motor (wel genietend dus) allang te wachten op de volgende versnelling.
3. Bij volgas vanaf stilstand duurt het, net als na de kick-down, steeds 1 tot 2 seconden voordat de volgende versnelling wordt opgepakt. Hierdoor wordt de duw in de rug steeds onderbroken om vervolgens weer vrij ruw een volgende duw te geven. Ik ben gewend om tijdens het accelereren en automatisch (soepeler) schakelen een vrij constante duw in de rug te hebben. Heeft dat soms een verband met het hoge toerental wat eerst moet dalen voordat een volgende versnelling kan worden opgepakt?
Sommige punten zijn best spectaculair. Maar omdat het zo afwijkend is van mijn ervaringen die ik tot nu toe met andere automaten heb wil ik graag weten of jullie dezelfde ervaringen hebben en of dit dus het normale SLK gedrag is.
Als je een andere motor dan mijn SLK hebt ben ik ook benieuwd naar je ervaringen. Misschien is er zelfs wel verschil tussen de pre-facelift en facelift.
Groeten,
Marco | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| |
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 19.01.2005 um 22:50 Uhr  
|
road-ster schrieb:
Hallo Marco,
Mijn advies; vertaal dit verhaal kort samengevat in het Duits!!
De adviesen en reactie's zijn daar vele malen groter........
Veel succes!
Richard.
Ga ik zeker doen, maar we hebben via dit Nederlandstalige forum de mogelijkheid gekregen om ook in onze eigen taal over dit soort dingen te communiceren. Moeten we dus zoveel mogelijk gebruik van maken.
Veel makkelijker, sneller en prettiger dan via het woordenboek ieder woord te moeten vertalen.
Groeten,
Marco | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 19.01.2005 um 23:11 Uhr  
| Hoi Marco,
Dit vond ik op het Duitse forum;
Hi mad.murdoc !
Das mit der anderen Viskosität finde ich sehr interessant.
Ich habe schon mehrfach bei DC das für mein Gefühl träge zurückschalten meiner Automatik bemängelt und dabei nach irgendwelchen Verbesserungsvoprschlägen verlangt.
Manchmal dauert es trotz Kickdowns bis zu 2 Sekunden, bis ich endlich mal richtig Vortrieb habe ( Der Kickdownschalter ist aber wohl in Ordnung).
Leider bekam ich in der Werkstatt immer nur die Aussage, dass alles in Ordnung wäre und das zurückschalten nunmal so wäre.
Glaubst Du mit anderem Getriebeöl könnte man da was ändern ?
Und falls ja, wer könnte mir denn da weiterhelfen bei der Ölwahl und dem anfallenden Wechsel, DC füllt ja bestimmt niemals ein anderes Öl als vorgeschrieben ein.
Grüsse,
Maic
Groeten,
Richard. | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 20.01.2005 um 13:54 Uhr  
| Hallo,
Op mijn laatste vraag (verschil tussen pre facelift en facelift) heb ik inmiddels antwoord. Vanochtend heb ik namelijk de gelegenheid gekregen om in een 230K fl te rijden. Er zijn zeker verschillen, met name het opschakelen bij volgas verloopt wat beter.
Daarna kreeg ik van de dealer de sleutels van een SL55AMG.
Je weet niet wat je meemaakt.
Dat ding blíjft maar onverstoord brullend sneller gaan. In no-time gaf de teller al 240 aan, terwijl ik dacht nog binnen de veiligheidsmarge te zitten van rijbewijs-kwijt. !!!
Oei, oei wat een ongelooflijk gruwelijk gestoord geweld.
Groeten,
Marco
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 20.01.2005 um 13:56 Uhr  
|
AMG-roady schrieb:
Daarna kreeg ik van de dealer de sleutels van een SL55AMG.
Je weet niet wat je meemaakt.
Dat ding blíjft maar onverstoord brullend sneller gaan. In no-time gaf de teller al 240 aan, terwijl ik dacht nog binnen de veiligheidsmarge te zitten van rijbewijs-kwijt. !!!
Oei, oei wat een ongelooflijk gruwelijk gestoord geweld.
Groeten,
Marco
Dezelfde motor ligt ook in de R171 55AMG.
De MB dealer in Tiel heeft een schitterende zwarte staan:
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| |
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 20.01.2005 um 19:07 Uhr  
| Ja, ja lekker pronken met een SL misschien de volgende auto na deze SLK?
Wat betreft de snelheid van schakelen en de power, vind ik de SLK qua power aanzet een hele verbetering in vergelijk met de C220. Verschil qua turbo (uitlaatgas aangedreven) of kompressor (nokkenas aangedreven) is goed merkbaar. Ligt er dus maar aan wat je gewend bent
Als je echt "last" hebt van het schakelgedrag kun je beter een handgeschakelde aanschaffen. De optie van andere olie ed. lijkt me niet merkbaar. Misschien dat er in de elektronica iets veranderd kan worden?
Groeten,
Frank
--
Vanaf 23-11-2004 in bezit van een SLK
Ex-MB C220 CDI Bwj 2000 125 PK rijder
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Affiliate-Anzeigen:
|
|
|
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 20.01.2005 um 21:03 Uhr  
| Natuurlijk pronk ik met deze SL Wanneer krijg je nou de kans om met een dergelijke kippenvel auto te rijden?
Een droom zal het wel blijven, voor mij is een SL55AMG helaas niet haalbaar. Deze SL kostte ruim VIJF keer zoveel als mijn ook al geweldige SLK
Maar wie weet, ooit een SLK 32AMG?
Fast dreams,
Marco | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
|
|
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenuntersekundaner
Beiträge: 250
User seit 20.07.2003
| |
|